هفتمین همایش ملی زمینساخت و زمین شناسی ساختاری ایران

National Conference on Tectonics and Structural Geology of Iran

هفتمین همایش ملی زمینساخت و زمین شناسی ساختاری ایران روز سه شنبه، 26 آذر، 1398 لغایت چهارشنبه، 27 آذر، 1398 توسط دانشگاه تهران و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

اطلاعات کنفرانس

هفتمین همایش ملی زمینساخت و زمین شناسی ساختاری ایران

محل برگزاری: تهران
سال برگزاری: 1398
شناسه ملی این کنفرانس: TSGI07

توضیحات کنفرانس

همایش ملی زمین‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران با هدف تبادل اطلاعات تخصصی و دستاوردهای جدید علمی میان دانشجویان، پژوهشگران، و اساتید این حوزه، نخستین ­بار به همت انجمن زمین‌ساخت و زمین ­شناسی ساختاری ایران در سال ۱۳۹۲ پایه ­گذاری شد. با عنایت به استقبال دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، سال­های پس از آن نیز برگزاری سالانه‌ این همایش تخصصی ادامه یافت. به یاری پروردگار متعال، در سال جاری با پیشنهاد دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه تهران و موافقت انجمن زمین‌ساخت و زمین­ شناسی ساختاری ایران، هفتمین دوره این همایش ملی در ۲۶ آذرماه به ‌همراه یک کارگاه آموزشی-تخصصی یک روزه (۲۷ آذر) در دانشگاه ‌تهران برگزار خواهد شد.

محورهای همایش

۱- حریم گسل‌های جنبا:

در این بخش مراد از گسل‌های جنبا، آن دسته از گسل‌هایی است که لغزش یا جابجایی بر روی آنها می‌تواند جوامع بشری را در آینده تحت تاثیر قرار ‌دهد. جانمایی بیشتر شهرهای بزرگ و کوچک سرزمین ایران پیرامون سامانه گسل­ های جنبا از یکسو، و گسترش مراکز جمعیتی با شتابی روزافزون که در بسیاری موارد به دور از رعایت ضوابط و آیین ­نامه­ های ساخت و ساز است از سوی دیگر، ما را بر آن داشت تا رویکرد اصلی همفتمین همایش ملی زمینساخت و زمین شناسی ساختاری ایران را متمرکز بر شناسایی گسل‌های جنبا و لرزه ­زا و تعیین پهنه گسیخت و دگرشکلی سطحی پیرامون مناطق مسکونی و شریان های حیاتی قرار دهیم. این محور، پذیرای مقالاتی خواهد بود که با بهره­ گیری از مفاهیم و برداشت های ریخت زمینساختی، پارینه لرزه شناختی، مشاهدات و اندازه گیری های ژیودتیکی (GPS و InSAR) به شناسایی هر چه بهتر پهنه­ های گسیختگی و دگرشکلی سطحی در پیوند با گسل­های جنبا می­ پردازند.

۲- لرزه خیزی فلات ایران:

جای گیری کشور ایران در میانه کمربند لرزه خیز آلپ- هیمالیا، مواجه این پهنه لرزه زمینساختی را با رخداد زمین‌لرزه‌های متعدد اجتناب­ ناپذیر می نماید. الگوها و رفتارهای لرزه‌ای در نواحی مختلف این سرزمین از بلندی‌های البرز در شمال تا سواحل مکران در جنوب، و از کمربند چین خورده-رانده زاگرس در باختر تا مرز خاوری آن با ورقه اوراسیا، یکسان نبوده و ویژگی‌های جنبشی—لرزه‌ای متفاوتی را نمایندگی می‌کنند. از این‌رو، هدف اصلی در این بخش معرفی الگوها و رفتارهای لرزه‌ای در گستره ایران زمین است تا با شناسایی این رفتارها بتوان گامی در راستای کاهش ریسک زمین‌لرزه برداشت. این محور، پذیرای مقالاتی خواهد بود که با بهره گیری از رهیافت های زمینلرزه شناختی، لرزه زمینساختی، زمین شناسی زمینلرزه، و زمین فیزیکی به بررسی و شناخت هر چه بهتر سرچشمه های لرزه زا در گستره ایران زمین می پردازند.

۳- نقش کنترل‌کننده‌های ساختاری در مخازن نفت و گاز:

بررسی های ساختاری از مهمترین گام های پژوهشی در اکتشاف، بهره برداری، و توسعه میادین هیدروکربنی به شمار می رود. از جمله مباحث مطرح در این زمینه می توان به شناسایی و بررسی ویژگی­ های زمینساختی حوضه های هیدروکربنی، حرکات زمینساختی و کنترل کننده های ساختاری در میادین نفت و گاز، بررسی و تحلیل شکستگی ها و گسل ها در واحدهای مخزنی و نقش آنها در نفوذپذیری سیال در واحدهای مخزنی، ارتباط بین تنش زمینساختی و مهاجرت و انباشت منابع هیدروکربنی در حوضه های رسوبی اشاره کرد. این محور، پذیرای مقالاتی خواهد بود که با بهره گیری از داده های زمین شناختی، ژیوفیزیکی زیرسطحی، لرزه ای، داده های حاصل از حفاری، و مدل سازی عددی به شناسایی و بررسی عوامل کنترل کننده ساختاری در مخازن هیدروکربنی پرداخته اند.

۴- نقش عناصر ساختاری در کانه‌زایی ذخایر معدنی:

بررسی ارتباط مکانی میان عناصر ساختاری و تشکیل انواع ذخایر معدنی و پهنه های کانه‌زایی از مهم‌ترین نشانگرهای اکتشافی ذخایر معدنی است. در این محور به مقالاتی پرداخته خواهد شد که کارکرد گسل­ ها و شکستگی­ ها در چرخه های فلز­زایی و جای ­گیری ذخایر معدنی، گسیخت های لرزه ای به عنوان عامل موثر کانه زایی در سامانه های هیدروترمال، عناصر ساختاری در پیوند با پهنه های دگرگونی، مطالعه پهنه­ های برشی و تحلیل جنبشی ساختارهای نرم در پیوند با سنگ­های دگرگونی در مقیاس میکروسکوپی و رخنمون را مورد بررسی قرار داده اند.

۵- کنترل‌کننده‌های ساختاری در منابع آب:

بحران کمبود آب از مهم‌ترین مسایلی است که سرزمین ایران در دهه های اخیر به طور جدی با آن مواجه بوده است. حرکات زمینساختی با ایجاد خطواره‌های ساختاری افزون بر کنترل منابع آب زیرزمینی و سطحی می توانند در تغذیه انواع منابع آب نیز موثر باشند. در این بخش، به مقالاتی پرداخته خواهد شد که نقش عناصر ساختاری در هدایت جریان آب زیرزمینی و سطحی، کنترل­ کننده­ های ساختاری در منابع آب کارستی، نقش عناصر ساختاری در جانمایی و آسیب­ پذیری سدها، و اثر منابع آب زیرزمینی بر روی خزش و یا لغزش گسلی را مورد بررسی قرار داده اند.

درج در تقویم: 12 شهریور 1398 - تعداد مشاهده 6399 بار