علی اصغر قهرمانی مقبل | سیویلیکا

دکتر علی اصغر قهرمانی مقبل

(دانشیار) گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید بهشتی

معرفی

استان
تهران
شهر
تهران

سمتهای علمی و اجرایی علی اصغر قهرمانی مقبل در مجلات و ژورنال‌های معتبر ایران

  • پژوهشنامه نقد ادب عربی (هیات تحریریه)

سمتهای علمی و اجرایی علی اصغر قهرمانی مقبل در کنفرانس ها و نشستهای معتبر ایران

  • دانشگاه شهید بهشتی (عضو هیات علمی)

مقالات علی اصغر قهرمانی مقبل در ژورنال های داخلی

تاثیر وزن شعر فارسی بر اشعار عربی میرداماد
سال 1390
ارائه شده در دوفصلنامه پژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد ترجمه نونیه ابوالفتح بستی به زبان فارسی؛ با تکیه بر اصل کمیت
سال 1398
ارائه شده در دوفصلنامه پژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی
توظیف اسطوره العنقا (ققنوس) فی قصیدتی «ققنوس» لنیما یوشیج و«عصرالجلید وبعد الجلید» لخلیل حاوی
سال 1396
ارائه شده در کاوش نامه ادبیات تطبیقی
Investigating Multivocality Representations in the Novel al-Zaman al-Mūhish (the Desolate Time) Using Bakhtin's Narrative Theory
سال 1398
ارائه شده در فصلنامه ادب عربی
معرفی موسیقی الشعر اثر ابراهیم انیس و نقد ترجمه آن با عنوان موسیقی شعر
سال 1400
ارائه شده در نقدنامه زبان و ادبیات عربی
بررسی تطبیقی تتابع اضافات در زبان و ادب عربی و فارسی
سال 1397
ارائه شده در پژوهشنامه نقد ادب عربی
الکامل قصرا وبحرا: سیمیائیه الکمال والاعتدال فی قصیده البحتری فی وصف قصر الکامل
سال 1400
ارائه شده در مجله الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها
بررسی تطبیقی انتلکتوئلیسم ایرانی - عراقی در رمان های «دایی جان ناپلئون» نوشته ایراج پزشکزاد و رمان «بابا سارتر» نوشته علی بدر
سال 1400
ارائه شده در کاوش نامه ادبیات تطبیقی
ترجمه شعر به شعر؛ سرقتی ادبی یا صنعتی بلاغی؛ پژوهشی تاریخی در ترجمه شعر به شعر عربی و فارسی تا قرن ششم هجری
سال 1399
ارائه شده در پژوهشنامه نقد ادب عربی
بررسی تاریخی «ض» در زبان عربی و سیر تحول آوایی آن در زبان فارسی
سال 1396
ارائه شده در مجله الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها
صلای بی ادبی
سال 1379
ارائه شده در فصلنامه متن پژوهی ادبی
سوغات سیمین بهبهانی به عروض فارسی: قاعده سیمینه (سیمینگی) در اوزان فارسی
سال 1400
ارائه شده در مجله ادبیات پارسی معاصر
آیات موزون افتاده قرآن کریم و نقش آن ها در افزودن عنصر «قصد و نیت» در تعریف شعر عربی
سال 1400
ارائه شده در مطالعات سبک شناختی قرآن کریم
بررسی تطبیقی کهن الگوی کودک در قصه های کامل کیلانی و صمد بهرنگی بر مبنای نقد کهن الگویی (نمونه موردی ۱۰ داستان از هر نویسنده)
سال 1398
ارائه شده در دوفصلنامه مطالعات ادبیات کودک
شطح و شیوه بیان آن در مثنوی
سال 1395
ارائه شده در فصلنامه شعرپژوهی (بوستان ادب)
زمن الخطاب الروائی بین البنیه والدلاله فی روایه الزمن الموحش لحیدر حیدر
سال 1401
ارائه شده در مجله بحوث فی اللغه العربیه
جایگاه هجای کشیده در وزن شعر فارسی، بررسی تاریخی و تحلیلی
سال 1399
ارائه شده در مجله ادبیات پارسی معاصر
تصویر فرهنگ و هنر ایران در عصر عباسی اول (بررسی موردی اشعار حسین بن ضحاک)
سال 1401
ارائه شده در دوفصلنامه مطالعات ایرانی
دایره نجفی، اهمیت و فواید آن در علم عروض فارسی
سال 1398
ارائه شده در دوفصلنامه زبان و زبان شناسی
بررسی آماری کاربرد وزن های شعر عربی و فارسی
سال 1401
ارائه شده در دوفصلنامه زبان و زبان شناسی
مظاهر الواقعیه النقدیه بین یکی بود یکی نبود لمحمدعلی جمال زاده وکان ما کان لمیخائیل نعیمه (دراسه مقارنه)
سال 1401
ارائه شده در مجله آفاق الحضاره الاسلامیه
جلوه های نوگرایی در خمریات حسین بن ضحاک
سال 1401
ارائه شده در پژوهشنامه نقد ادب عربی
الحکمه العملیه عند الفرس فی کتاب عیون الاخبار لابن قتیبه: دراسه صورولوجیه
سال 1401
ارائه شده در کاوش نامه ادبیات تطبیقی
واکاوی نقش های شش گانه زبان در دیوان «الزمن الضیق» از سنیه صالح و «دیدار صبح» از طاهره صفارزاده برپایه نظریه ارتباطی یاکوبسن
سال 1402
ارائه شده در کاوش نامه ادبیات تطبیقی
اثر المعتلات فی صیاغه المقاطع والایقاع الخارجی للشعر العربی
سال 1402
ارائه شده در مجله بحوث فی اللغه العربیه
دلالت های معنایی «قرن» در زبان عربی و عبری و ارتباط آن با «ذوالقرنین» در قرآن کریم و کتاب مقدس
سال 1390
ارائه شده در پژوهشنامه نقد ادب عربی
صوره الآخر فی ثلاثیه ارض السواد لعبد الرحمن منیف «قراءه لصوره الآخر العثمانی والانجلیزی والفرنسی»
سال 1402
ارائه شده در الدراسات الادبیه (فی اللغه العربیه والفارسیه و تفاعلهما)
المرجعیات الثقافیه والسیاسیه فی اشعار سنیه صالح وطاهره صفارزاده علی ضوء النظریه التواصلیه لجاکبسون
سال 1402
ارائه شده در الدراسات الادبیه (فی اللغه العربیه والفارسیه و تفاعلهما)

یادداشت علمی علی اصغر قهرمانی مقبل

چرا باید عربی بخوانیم؟
سال 1401