مطالب آموزشی تحقیق و پژوهش (44)

  • راهنمای ثبت مقاله در کنفرانسها و همایشهای علمی پژوهشی

    در تقویم کنفرانسهای کشور اطلاعات کامل و به روزی از همایشهای معتبر علمی کشور تهیه و جمع آوری می شود. از طریق این بخش شما می توانید کنفرانسهای مهم در حوزه فعالیت خود را شناسایی و برای شرکت در آنها و یا ارائه مقاله اقدام نمایید.

    پژوهشگرانی که علاقه مند به ارائه مقالات خود در کنفرانسهای معتبر علمی پژوهشی داخل کشور می باشند، می توانند به روش زیر اقدام فرمایند:

    ابتدا از طریق تقویم کنفرانسهای کشور و یا بانک اطلاعاتی گردهمایی های ایران، کنفرانسی که در ارتباط با رشته مورد نظر شما می باشد و در آینده برگزار خواهد شد را جستجو نمایید. ممکن است در اطلاعات ثبت شده برای کنفرانس، تاریخ پذیرش مقالات گذشته باشد، ولی برای اطمینان وبسایت کنفرانس را مجددا کنترل فرمایید و یا در صورت لزوم به صورت تلفنی از دبیرخانه در زمینه تاریخ پذیرش مقالات اطمینان حاصل فرمایید.
    بر اساس سیاست پذیرش مقاله هر کنفرانس، باید خلاصه مقاله خود و یا اصل مقاله را از طریقی که توسط دبیرخانه اعلام شده است به دبیرخانه کنفرانس ارسال نمایید. برخی از کنفرانسها، ابتدا چکیده مقاله را پذیرش می نمایند و پس از داوری اولیه، اصل مقالات را جهت داوری نهایی دریافت میکنند. لذا باید در این زمینه دستورالعمل کنفرانس را مطالعه نمایید.


    برای تهیه اصل مقاله، حتما باید فرمت مقاله ای که توسط دبیرخانه معرفی شده است را دقیقا مطالعه نموده و مقاله خود را از هر نظر مطابق فرمت مقالات تهیه نمایید. توجه نمایید که عدم همخوانی با فرمت کنفرانس، میتواند دلیل عمده عدم پذیرش مقالات باشد. لذا حتما باید استاندارد مقالات کنفرانس رعایت شده باشد.


    پس از داوری اولیه، نوع پذیرش مقاله شما (قطعی یا مشروط) به شما اعلام می شود که در حالت پذیرش مشروط، پذیرش مقاله شما منوط به اعمال اصلاحات ذکر شده توسط هیات داوران کنفرانس می باشد و در غیر این صورت مقاله شما پذیرفته نخواهد شد که این اصلاحات معمولا ویرایشی و مربوط به فرمت مقاله می باشند.


    پس از برگزاری کنفرانس و اتمام فرآیند دریافت و ویرایش، مجموعه مقالات توسط دبیرخانه کنفرانس مربوطه، به سیویلیکا ارسال می شود. مدت زمان ارسال مقلات توسط دبیرخانه به سیویلیکا خارج از دسترس ما می باشد و بر اساس توانمندی و سرعت عمل دبیرخانه ها صورت می پذیرد و پیگیری های لازم از سوی سیویلیکا انجام می شود. پس از دریافت مجموعه مقالات در صورتی که مشکل و ایراد مهمی در متون مقالات نباشد، حداکثر طی ده روز کاری روند نمایه سازی و انتشار مقالات بر روی سیویلیکا انجام می شود.
    مجموعه سیویلیکا برای شما آرزوی موفقیت و تداوم فعالیتهای علمی را دارد.

    22 مهر 1399
  • راهنمای کامل پایگاه سیویلیکا

    سیویلیکا، ناشر تخصصی محتوای علمی کشور است. این پایگاه بسیار گسترده بوده و خدمات متنوعی را به پژوهشگران ارائه مینماید. سعی شده راهنمای حاضر بر اساس نیاز مخاطبان مختلف طبقه بندی شود تا به صورت مستقیم به بخش مورد نظر مراجعه نمایید.

    22 مهر 1399
  • معرفی منابع خاکستری

    منابع خاکستری (Gray Literature)، راهی برای اشاعه اطلاعات، دانش و تخصص است که از فرآیندهای پژوهشی حمایت میکند و اطلاعاتی را ارائه می نمایدکه در بیشتر منابع متعارف یافت نمی شود. با توجه به ماهیت خاص این منابع به نظر می رسد، وجود آن ها تقویت کننده پیشرفت اجتماعی و اقتصادی ملل و حرکت بی وقفه به سوی جامعه علمی است. هر منبع اطلاعاتی که پس از تدوین وارد بازار نشر نشود، در زمره منابع خاکستری به شمار می رود. منابع خاکستری، منابع خاصی هستند که برای اهداف و مخاطبان ویژه ای ایجاد و به صورت محدود تکثیر می شوند.

    این منابع اسنادي ناپايدار و نامرئي هستند و درفهرست ناشران، كتابفروشان و كتابخانه ها ديده نمي شوند و رديابي آن ها با مشکلاتی همراه است. اکثر این منابع داراي اطلاعات مرتبط و مهمي هستند به نوعي غيررسمي توليد و دانش بشري را ذخيره و منتقل می نمایند. منابع خاكستري در كليه سطوح دولت، دانشگاه، صنعت و تجارت به صورت چاپي يا الكترونيكي اما بدون نظارت ناشران تجاري توليد مي شوند. اين منابع شامل پايان نامه ها،‌گزارش كميته ها، خبرنامه ها، گزارش هاي فني، دولتي، تحقيقاتي، گزارش هاي سفر، مقالات همايش ها، نامه هاي الكترونيكي، بحث هاي مجازي، وب سايت ها و نظاير آن ها مي باشند.

    در دوازدهمین کنفرانس بین المللی ادبیات خاکستری در سال 2010 به جمع بندی زیر رسید: "منابع خاکستری به انواع مختلفی از اسناد اطلاق می شود که در سطوح مختلف دولتی، دانشگاهی، تجاری و صنعتی به صورت چاپی یا الکترونیکی تهیه شده است و تحت قوانین کپی رایت محافظت می شود و دارای کیفیت لازم برای جمع آوری و نگهداری توسط کتابخانه ها و منابع سازمانی است ولی تحت کنترل ناشران نیست. بنابراین هدف اصلی از تهیه این گزارشها، انتشار آنها نیست."

    این منابع به راحتی از طریق مجاری معمول و ناشران قابل دسترس نیستند اما غالباً بکر و جدید هستند. اطلاعات این نوع از منابع معمولاً در منابع کتابشناختی قابل دسترس نیست و نمیتوان آنها را از کتاب فروشان یا از طریق اشتراک دریافت کرد. باید توجه داشت که بین منابع زودگذر (ephemera)  مثل یک تحقیق کلاسی دانشجو با منابع خاکستری تفاوت وجود دارد. منابع زودگذر ارزش حفظ و نگهداری ندارند در حالی‌ که این گونه منابع ارزش این کار را دارند.

    انواع مختلف ادبیات خاکستری شامل موارد زیر است:

    • انواع گزارشها
      • گزارشهای سالانه (Annual report)
      • گزارش تحقیقاتی (Research Report)
      • گزارش فنی (Technical Reports)
      • گزارش پروژه (Project Report)
    • مستندات دولتی
    • مطالعات ارزیابی ها
    • و ...

    مطالعاتی که در قالب قراردادهای مطالعاتی توسط جمعی از پژوهشگران و یا یک مرکز پژوهشی انجام می شود به عنوان گزارش فنی شناخته می شود. گزارشهای فنی، از منظر حجم و کیفیت مطالب با مقالات علمی کنفرانسها و ژورنالها متفاوت است. مقالات علمی عموما از 5 الی 15 صفحه، توسط اساتید و دانشجویان تهیه می شود که شامل استخراج از پایان نامه یا بر اساس موضوع مورد علاقه می باشد. در مقابل گزارشهای فنی عمدتا به صورت سفارشی و بر مبنای نیازهای یک سازمان و در مقابل پرداخت کلیه هزینه های مطالعه توسط یک گروه پژوهشی و یا شرکتهای دانشی (مشاور) انجام می پذیرد و در راستای ارائه راه حل برای مشکلاتی است که سازمان سفارش دهنده در پی رفع آن می باشد.

    30 خرداد 1397
  • خطاهای استناددهی در مقالات علمی

    حری و شاهبداغی (1385) خطاهای احتمالی استناد را به دوگروه تقسیم‌بندی می‌کنند:

    خطاهای صوری: خطاهایی که عمدی یا به صورت اتفاقی در وارد کردن اطلاعات کتابشناختی مدرک مورد استناد صورت می‌پذیرد. خطاهایی نظیر اشتباه وارد کردن شماره مدرک در شیوه برون‌متنی، استفاده نادرست از علایم نگارشی در فهرست منابع، خطاهای مربوط به ترتیب مدارک در فهرست منابع، اشتباه در ورود اطلاعات توصیفی مدرک (عنوان، نام نویسنده، تاریخ انتشار و...).

    خطاهای محتوایی: عدم درج منبع استفاده شده، استناد مستقیم به منبع اصلی (بدون مراجعه) و عدم استناد به منبع واسطه، ارجاع کور به منابع و افراد معتبر، انتقال خطاهای استنادی منبع واسطه و عدم توجه به نکات صحیح استنادی، عدم تسلط کافی به متن مورد استناد و... 

    25 آذر 1396
  • شیوه‌های استناد‌دهی در مقالات علمی

    شیوه‌های استناد‌دهی

     حری (1385) شیوه‌های استناد را به دو دسته درون‌متنی و برون متنی تقسیم‌بندی می‌نماید:

    استناد درون متنی: مشخصات مختصری از مآخذ پس از ذکر مطلب در متن، ارائه مي‌شود. شيوه‌هاي استناد APA ( معمولا در حوزه علوم انسانی،حوزه علوم اجتماعی، علوم رفتاری، تعلیم و تربیت، علوم پرستاری و بهداشت) و شيوه استنادی MLA از نوع درون متنی هستند.

    نمونه استناد درون‌متنی  فصلنامه مطالعات روان‌شناسی بالینی (دانشگاه علامه طباطبایی)

    متن اصلی: یافته‌های به دست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که پروتکل روان‌درمانی مثبت‌گرای مبتنی بر خیرباوری (نوفرستی و همکاران، 1394 )که یک پروتکل توسعه‌یافته از روان‌درمانی مثبت‌گرا (سلیگمن و همکاران، 2006 )است، می‌تواند به عنوان یک مداخله کوتاه‌مدّت مؤثر باعث کاهش علایم و نشانه‌های افسردگی در افراد دارای افسردگی غیربالینی شود.

    فهرست منابع

    نوفرستی، اعظم؛ روشن، رسول؛ فتی، لادن؛ حسن آبادی، حمید رضا؛ پسندیده، عباس. (1394). توسعه، امکان‌پذیری و نتایج مقدّماتی روان‌درمانی مثبت‌گرای مبتنی بر خیرباوری در افراد دارای افسردگی غیربالینی: مطالعه تک آزمودنی چند خط پایه. پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.

    Seligman, M., Rashid, T., & Park, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American psychology, 61: 774-788.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    استناد برون متني: مدرک مورد ارجاع در مکانی خارج از متن اصلی (پايين صفحه، پايان فصل يا انتهاي متن) درج مي‌شود و در متن تنها نشانه ای ( معمولا عدد) از مدرک مورد نظر آورده می‌شود. شيوه‌هاي استناد شيكاگو (ادبیات، تاریخ و هنر) و ونكور (پزشکی) از نوع برون متنی هستند. 

     

    نمونه استناد برون‌متنی   مجله علمی جراحی (Academic Journal of Surgery)

    In the past decades, a significant increase has been observed in head and face traumas (1). Phenomena such as vehicle accidents, traffic accidents, adventures, combat sports, increasing conflicts and violence, and occupational accidents are factors which have caused a dramatic increase in the number of various physical injuries such as head and face traumas (2(.

    Rrferences

    1. Jurkiewicz MJ, Stephen J, Krizek TJ, Ariyan S. Plastic surgery: Principles and practice. Philadelphia, PA: Mosby-Year Book; 1990. p. 531-9.

    2. Fonseca RJ, Dexter Barber H, Powers MP. Oral and Maxillofacial Trauma. 4th ed. Philadelphia, PA: Elsevier/ Saunders; 2012.

     

    25 آذر 1396
  • استناد در مقالات علمی

     هر نوشته‌ای که براساس تفکرات و تجربیات شخصی نویسنده نباشد، به تعدادی از منابع پیشین وابستگی دارد. در این مواقع اخلاق پژوهش حکم می‌‌کند که به این منابع استناد شود. استناد یعنی یادداشت ارجاعی به اثری که از آن عبارتی یا جمله‌ای (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) نقل شده است (سلطانی و راستین، 1379).  استناد نشان‌دهنده نفوذ فکری اثر استناد شونده بر اثر استناد کننده است. وجود استنادهای مهم و ارزشمند نشانه اعتبار یک اثر و نبود استناد و یا استناد به منابع کم اهمیت نشانه اعتبار پایین اثر است. مقالاتی که در یک حوزه موضوعی استنادهای زیادی دریافت می‌نمایند، در توسعه و پیشرفت دانش آن حوزه سهم بسیاری دارند.

    دلایل استناد از نظر یوجین گارفیلد: اعتبار بخشیدن به آثار مرتبط، تصحیح اثر خود، تصحیح آثار دیگران، نقد آثار قبلی، اثبات ادعاها، تجلیل از پیشینیان، مشخص کردن منابع هسته یک حوزه، رد آثار یا اندیشه‌های دیگران و ... 

    25 آذر 1396
  • سرقت علمی چیست؟

    سرقت علمی به معنای استفاده از آثار دیگران بدون استناد به آن‌ها است. در این موارد فرد مطلبی را بدون ذکر منبع اصلی و به نام خود منتشر می‌نماید. اگر فردی آثار و تفکرات دیگران را به نام خود منتشر کند به صورت عمدی سرقت علمی انجام داده است. برخی مواقع سرقت علمی از روی نداشتن اطلاعات کافی انجام می‌شود. برای مثال بسیاری از دانشجویان در مقاله یا پایان نامه خود از منابع دیگری استفاده می‌کنند اما به دلیل ناآگاهی از شیوه‌های صحیح استناددهی به منبع مورد نظر استناد نمی‌کنند. 

    25 آذر 1396
  • پیشنهادات، تشکر و قدردانی و منابع مقاله علمی

    پیشنهادات

    اغلب مقالات علمی با پیشنهادهایی برای پژوهش‌های بعدی به پایان می‌رسد. پیشنهادات ارائه شده باید کاربردی و مرتبط باشد و پژوهشگران را در انتخاب موضوع برای پژوهش‌های آتی یاری نماید.

    تشکر و قدردانی

    در این بخش نام افراد ( گردآوری داده) و یا سازمان‌هایی ( پشتیبانی و حمایت مالی) که به گونه‌ای در انجام پژوهش نقش داشته‌اند، ذکر می‌شود.

    منابع

     مشخصات کتابشناختی تمامی منابع مورد استفاده در پژوهش باید براساس شیوه‌نامه مجله یا همایش موردنظر ارائه شود. استناد به دو شیوه درون متنی و برون متنی انجام‌ می‌شود.

    25 آذر 1396
  • بحث و نتیجه گیری در مقالات علمی

    بحث و نتیجه گیری در مقاله علمی:

    در این بخش مهم ترین یافته‌های پژوهش بیان می‌شود و بحث وتحلیل صورت می گیرد. به دلایل احتمالی یافته‌ها  اشاره می‌شود. این یافته‌ها با منابع پیشین (در صورت وجود پژوهش مرتبط) مقایسه شده و نتیجه‌گیری کلی انجام می‌شود.

     

    نمونه بحث و نتیجه گیری

    نتایج به­دست آمده نشان داد که، فراوانی مقالات پراستناد در ده سال اخیر (2006-2015) رشد چشمگیری داشته است و این نشان از پیشرفت علمی ایران در تولید مقالات هسته و پرتأثیر دارد. بر اساس یافته­ها، بیشترین تعداد مقالات پراستناد مربوط به حوزه­ی مهندسی است، که از سطح بالای عملکرد علمی پژوهش­گران این حوزه نسبت به سایر حوزه­ها در کشور حکایت دارد. در مقابل درصد کم مقالات پراستناد در حوزه­های علوم میان رشته، اقتصاد و تجارت و میکروبیولوژی حاکی از این است که در این حوزه­ها ضعف قابل توجهی وجود دارد. میانگین استناد به مقالات به شناخت ویژگی نوعی حوزه­های موضوعی کمک می­کند. به­طور مثال درحوزه پزشکی هر مقاله پراستناد، پس از حدود 4 سال، 267 استناد دریافت کرده است، در حالی که هر مقاله پراستناد در حوزه­ای مانند ریاضیات، پس از گذشت5/4 سال از عمر مقاله، فقط 51 استناد دریافت کرده که تفاوت­های نوعی حوزه­های موضوعی را با یکدیگر نشان می­دهد. یافته­های حاصل از بررسی سهم مشارکت­های داخلی و بین­المللی حکایت از تمایل بالای پژوهشگران کشور در همکاری با سایر کشورها دارد که این خود موجب می­شود که یک مقاله بتواند رؤیت­پذیری بیشتری داشته و استناد بالاتری دریافت کند. هم­چنین یافته­ها حاکی از آن است که کشور امریکا، در میان سایر کشورها بیشترین درصد همکاری را با ایران داشته است. براساس سایر نتایج به­دست­آمده، پرتولیدترین دانشگاه­ها، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر بوده­اند که نشان می­دهد که این دانشگاه­ها نقش کلیدی و مهمی را در تولید علم برعهده دارند و حمایت­های مالی و تخصیص بودجه به این دانشگاه­ها می­تواند در پیشرفت علمی کشور مفید و مؤثر باشد. 

    منبع: منبع: بشیری، طاهره؛ محمدامین عرفان منش و امیررضا اصنافی، ۱۳۹۵، پیشرفت علمی کشور با نگاهی به انتشار مقالات علمی پراستناد، دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، http://www.civilica.com/Paper-KPIP10-KPIP10_022.html

    25 آذر 1396
  • یافته های مقاله علمی

    یافته های مقاله علمی:

    در این بخش یافته‌های پژوهش به ترتیب پرسش‌ها و فرضیه‌های پژوهش و در قالب جدول و نمودار ارائه می‌شود. در قسمت یافته‌ها باید از هرگونه بحث و اظهار نظری اجتناب و تنها یافته‌های پژوهش را بیان کرد.

     

    نمونه یافته ها

    بر مبنای شاخص هرش، ترکیه با شاخص h 237 در رتبه اول، ایران با شاخص h 158 در رتبه دوم و مالزی با شاخص h 145 در رتبه سوم قرار دارند. چنانچه جدول 2 نشان می‌دهد، ترکیه با 178 عنوان مجله در رتبه اول، ایران با  132مجله در رتبه دوم و مالزی با 83 مجله در رتبه سوم قراردارند، البته توجه به جمعیت در این بخش نیز میتواند نتایج را متفاوت نماید. بر مبنای دو شاخص میانگین تعداد مقاالت و شاخص هرش به ترتیب ترکیه، ایران و مالزی قرار دارند. بر مبنای میانگین استنادات و نیز اس‌جی‌آر ترتیب به صورت ایران، ترکیه و مالزی است.

    منبع: کرامت فر، عبدالصمد؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی و فرشته اسپرایین، ۱۳۹۴، کمیت یا کیفیت؟ ارزیابی تطبیقی تولید علم ایران، ترکیه و مالزی طی سالهای 2013-1996، دو فصلنامه علم سنجی کاسپین 2 (1)،  http://www.civilica.com/Paper-JR_CJS-JR_CJS-2-1_004.html

    25 آذر 1396
  • محدوده و محدودیت های پژوهش

    محدوده و محدودیت های پژوهش

    پژوهشگران برای انجام پژوهش، ایجاد نظم منطقی ودفاع از نتایج پژوهش، ناچار به تعیین محدوده هستند. به عبارت دیگر محدوده توسط خود پژوهشگر انتخاب و در پژوهش اعمال می‌شود (مثل انتخاب جامعه پژوهش خاص، ابزار پژوهش و..).  از سوی دیگر برخی از محدودیت‌ ها در اختیار و کنترل پژوهشگر نیست و به سایر عوامل بستگی دارد. 

    25 آذر 1396
  • روش شناسی علمی

    روش شناسی تحقیق در مقالات علمی

    روش‌شناسی پژوهش براساس اهداف و پرسش‌های پژوهش انتخاب می‌شود. از ویژگی‌های اساسی و مهم هر مقاله علمی تبیین دقیق روش پژوهش و دلایل انتخاب آن است. این بخش اگر به خوبی نوشته شود، شانس پذیرش مقاله را بالا می‌برد. روش‌شناسی شامل روش پژوهش، جامعه و نمونه، روش نمونه‌گیری، ابزار و روش جمع‌آوری داده و روش تحلیل داده‌ها است. 

     

    نمونه روش‌شناسی

    پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های علم‌سنجی است که با استفاده از روش تحلیل استنادی و استفاده از تکنیک ارزیابانه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه اختراعات ثبت شده و مقالات علمی مربوط به کشورهای ایران 141ثبت اختراع و ترکیه574ثبت اختراعاز سال 1976در پایگاه ثبت اختراعات آمریکا است. همچینن در مورد مقاله‌ها نیز کل مقاله‌های منتشر شده مربوط به نویسندگان ایران و ترکیه در پایگاه استنادی اسکوپوس از سال 1823 مورد بررسی قرار گرفت. برای اطمینان از وجود جامعیت و مانعیت در داده‌های گردآوری شده در پایگاه پروانه‌های ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا از دو شیوه زیر استفاده شد: الف. در قسمت جستجوی پیشرفته از دستور زیر استفاده شده است: ICN/IR ب. برای اطمینان از مرتبط بودن نتایج و افزایش جامعیت دستور زیر استفاده شد: IC/City در نهایت نتایج دو روش با هم ادغام شده و فایل نهایی استخراج شد. با توجه به نام مخترعان موجود در پایگاه ثبت اختراعات آمریکا، نام این افراد در قسمت search Author در پایگاه اسکوپوس جستجو شد. نتایج بازیابی شده بر اساس فیلدهایی مانند تعداد مدارک، حوزه موضوعی هر نویسنده، اطالعات استنادی، وابستگی سازمانی و کشور وارد فایل اکسل شد. برای تعیین ارتباط تولیدات علمی و پروانه‌های ثبت اختراعات با حوزه‌های اولویت دار از اصطالحنامه برای کنترل واژگان و استاندارد نمودن موضوعات استفاده شد. به طوری که هر موضوع در اصطلاحنامه جستجو شده و موضوعات مربوط به آن در پایگاه ثبت اختراعات و اسکوپوس بررسی شد. داده‌های این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی ( فراوانی و درصد) و آزمون استنباطی (همبستگی پیرسون)، نرم افزار اکسل و اسپی‌اس‌اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    • نوروزی چاکلی، عبدالرضا و بهجت طاهری، ۱۳۹۴، تحلیل مقایسهای رابطه دانشگاه و صنعت در ایران و ترکیه: مطالعه علم سنجی، دو فصلنامه علم سنجی کاسپین 2 (1)،  http://www.civilica.com/Paper-JR_CJS-JR_CJS-2-1_005.html
    25 آذر 1396
  • پیشینه پژوهش در مقالات علمی

    پیشینه پژوهش

    پیشینه‌های پژوهش به دلایل زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

    • شناسایی آثار و نویسندگان هسته؛
    • نشانه‌ آشنایی وتسلط نویسنده بر حوزه موضوعی؛
    • راهنمایی خواننده به منابع بیشتر جهت مطالعه؛
    • کسب اطمینان از تکراری نبودن پژوهش؛
    • مقایسه پژوهش حاضر با سایر پژوهش‌های انجام شده؛
    • برقراری پیوند بین پژوهش حاضر و پژوهش‌های قبلی؛
    • کمک به پژوهشگر در تفسیر و تحلیل نتایج و غیره ( منصوریان، 1389).

     درقسمت پیشینه پژوهش تنها مرتبط‌ترین و باکیفیت ترین پژوهش‌های انجام شده آورده می‌شود. نقاط ضعف و قوت، وجوه اشتراک و تمایز هریک با پژوهش حاضر ذکر می‌شود. بهترین کار در نوشتن پیشینه پژوهش، ایجاد چند دسته‌بندی کلی و ذکر هر پیشینه‌ در دسته مربوطه است.

     

    نمونه پیشینه

    کاتس (2014) در تحقیقات خود در مدارس آمریکا که در مورد هزینه‌های ساخت مدارس سبز صورت گرفت بیان کرد که هزینه ساخت این مدارس تنها دو درصد بیشتر از مدارس عادی می‌باشد، اما فواید اقتصادی مدارس سبز 20 برابر مدارس عادی است.

    منبع: محمدپورزرندی، حامد؛ مجید عباسپور طهرانی فرد و رضا ارجمندی، ۱۳۹۵، تدوین راهبردهای مدیریتی برای توسعه ساختمان های سبز مطالعه موردی منطقه 1 شهرداری تهران، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری 4 (16)،  http://www.civilica.com/Paper-JR_IUEAM-JR_IUEAM-4-16_005.html

    25 آذر 1396
  • سوالات و فرضیه‌های پژوهش

    سوالات و فرضیه های پژوهش

    سوالات پژوهش در واقع همان اهداف فرعی است که به صورت سوالی در آمده و باید در پژوهش به آن‌ها پاسخ داده شود. در فرضیه (براساس تجربه پژوهشگر و پیشینه‌های پژوهش) نتایج احتمالی را پیش‌بینی می‌کنیم. در واقع آن قسمت مسئله که پژوهشگر می‌داند، فرضیه و قسمت مبهم پژوهش سوال است.

    نمونه پرسش

    روند ارائه مقاله طی سالهاي 1991 تا 2011 در همایش‌هاي بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله چگونه بوده است؟ · کدام کشورها بیشترین میزان مقالات را در همایش‌هاي بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در سالهاي 1991 تا 2011 داشته‌اند؟ · درکدام سالها بیشترین میزان مشارکت بین محققان در مقالات همایش‌هاي بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله صورت گرفته است؟ · کدام کشورها بیشترین میزان همکاري علمی را براي تولید مقالات در همایش‌هاي بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله داشته‌اند؟ · روند میزان همکاري علمی در بین مهندسان ایرانی و مهندسان سایر کشورها طی سالهاي 1991 تا 2011 در این مجموعه همایش‌ها چگونه بوده است؟

    منبع: اصنافی، امیررضا و مریم پاکدامن نائینی، ۱۳۹۳، بررسی میزان همکاری‌های علمی پژوهشگران علوم زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در مجموعه همایش‌های بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزلهSEE طی سالهای 2011-1991، فصلنامه آموزش مهندسی ایران 16 (64)،  http://www.civilica.com/Paper-JR_JEE-JR_JEE-16-64_007.html

    25 آذر 1396
  • تعریف اهداف مقاله و نگارش آن

    اهداف مقاله

    هدف مقاله باید ارتباط مستقیمی با مسئله اصلی پژوهش داشته باشد. هدف اصلی معمولا به صورت یک جمله شبیه به عنوان مقاله، انتخاب و در آخر مقدمه یا در بخشی جداگانه پس از مقدمه آورده می‌شود. هیچ گاه نباید از کلماتی نظیر مطالعه و بررسی و غیره در هدف استفاده کرد، هدف باید با کلماتی نظیر شناسایی،تعیین شروع شود.

    نمونه اهداف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی سهم مشارکت و همکاري میان پژوهشگران جهان در ارائه مقالات به مجموعه همایش‌هاي بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله طی سالهاي 2011-1991 انجام شده است. اهداف فرعی پژوهش عبارت‌اند از: · شناسایی پر تولید ترین کشورها طی دورههاي برگزار شده مجموعه همایش‌هاي بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله؛ ·شناسایی کشورهاي داراي بیشترین همکاری‌هاي علمی طی دوره‌هاي برگزار شده مجموعه همایش‌هاي بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله؛ · تعیین میزان مقالات ارائه شده به‌صورت گروهی و فردي و بررسی روند اجراي آن طی دوره‌هاي برگزار شده مجموعه همایش‌هاي بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله.

    منبع: اصنافی، امیررضا و مریم پاکدامن نائینی، ۱۳۹۳، بررسی میزان همکاری‌های علمی پژوهشگران علوم زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در مجموعه همایش‌های بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزلهSEE طی سالهای 2011-1991، فصلنامه آموزش مهندسی ایران 16 (64)،  http://www.civilica.com/Paper-JR_JEE-JR_JEE-16-64_007.html

    25 آذر 1396
  • بیان مسئله

    نحوه نگارش بخش بیان مسئله در مقالات علمی

    مشکلی که توسط پژوهشگر احساس شده و به وسیله پژوهش می خواهد راه حل آن را کشف کند. در بیان مسئله باید به روشنی، مشکلی که زمینه ساز پژوهش شده مطرح و در پایان بیان مسئله معمولا جمله پژوهش حاضر بر آن است که، پژوهش حاضر سعی دارد و جملاتی از این دست، آورده می‌شود.

     

    نمونه بیان‌مسئله

    مقالات علمی پراستناد در یک رشته از اهمیت بسیاری برخوردارند، چرا که مقاله­ای که بتواند پس از گذشت زمانی محدود، به میزان قابل توجهی مورد استناد قرارگیرد، محتوای آن در بدنه معرفتی حوزه علمی مرتبط با آن رشته حل خواهد شد. به‌گونه‌ای که این مقاله سهمی در افزایش میزان معرفت علمی آن رشته خواهد داشت. (پائو، 1378)

    مطالعه ویژگی­های مقالات پراستناد ایرانی از جهت شناسایی سال­هایی که سطح عملکرد علمی ایرانیان در هر حوزه به میزان قابل توجهی از کیفیت بالایی برخوردار بوده، شناسایی حوزه­هایی که مقالات آن­ها خیلی دیر یا خیلی زود به عنوان مقالات پراستناد شناخته می­شوند، بررسی عملکرد پژوهشی در حوزه­های موضوعی مختلف، شناسایی سازمان­ها و موسسات کلیدی، بررسی میزان همکاری­های داخلی وبین­المللی، تصویر روشنی از عملکرد علمی کشور، ارائه می­کند. پژوهش حاضر سعی دارد با مطالعه ویژگی­های مقالات پراستناد ایرانی که به عنوان تولیدات هسته یک کشور و مقالات پرتاثیر در بدنه­ی علمی هر حوزه پژوهشی محسوب می­شوند، پیشرفت ایران را از نظر علمی از دیدگاهی متفاوت بررسی کند.

    منبع: بشیری، طاهره؛ محمدامین عرفان منش و امیررضا اصنافی، ۱۳۹۵، پیشرفت علمی کشور با نگاهی به انتشار مقالات علمی پراستناد، دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، http://www.civilica.com/Paper-KPIP10-KPIP10_022.html

    25 آذر 1396
  • مقدمه مقاله

    آموزش نگارش مقدمه مقاله

    کارکرد اصلی مقدمه فراهم کردن زمینه برای ورود به بحث اصلی پژوهش است. مقدمه باید با جملاتی درمورد اهمیت و رویکرد مقاله آغاز و خواننده را به خواندن ادامه مقاله تشویق نماید. در مقدمه نباید از جملات کلی و تکراری استفاده کرد زیرا باعث خستگی ذهنی خواننده می‌شود. مقدمه باید بین مبانی نظری آن حوزه موضوعی و مقاله پیوند برقرار کند (به وسیله استناد دادن).

     

    نمونه مقدمه

    انرژی، اساس زندگی و یکی از ارکان اساسی در راستای تأمین رفاه و آسایش انسان است  [1 ,2]. در بین اشکال مختلف انرژی، نفت و گاز طبیعی از قرن 20 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند [2]. نفت و گاز به عنوان سوختی پاک، کارآمد و با کیفیت بالا، به طور گسترده‌ای در صنایع شیمیایی، برق، تأمین سوخت شهری، و سایر زمینه‌های صنعتی و مدنی مورد استفاده قرار گرفتهاند. با گسترش شهرها و صنایع در ایران، به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندههای نفت و گاز در جهان، نیاز به این سوخت هر روزه بیش از پیش احساس میشود [3]. برای تولید گاز، پاالیش گاز استخراج شده در پالایشگاه یک گام اساسی بوده بنابراین عملیاتی بودن پاالیشگاههای گاز در ایران امری حیاتی است. این صنایع اغلب با مواد شیمیایی پر خطر و واحدهای عملیاتی تحت شرایط دما و فشار باال نظیر راکتورها و تانکهای ذخیره سروکار دارند، در نتیجه با وجود تمام مزایای شناخته شده، تولید، ذخیره سازی، حمل و نقل و استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت همیشه خطراتی از قبیل انفجار و آتش سوزی را با خود به همراه دارند.

    منبع: شاهدی علی آبادی، سارا؛ محمد جواد عصاری؛ امید کلات پور و اسماعیل زارعی، ۱۳۹۵، ارزیابی پیامد حریق مخازن گاز متان در یک پالایشگاه گاز، مجله مهندسی بهداشت حرفه‌ای 3 (1)، http://www.civilica.com/Paper-JR_JOHE-JR_JOHE-3-1_007.html

    25 آذر 1396
  • کلیدواژه مقاله

    کلید واژه یا Keyword مقاله چیست؟

    کلیدواژه معمولا به دو روش انتخاب می‌شوند: در شیوه آزاد کلیدواژه ها توسط نویسنده و در شیوه کنترل شده کلیدواژه با استفاده از اصطلاحنامه انتخاب می‌شوند. در هر دو شیوه تلاش می‌شود که مرتبط‌ترین کلمات با متن اصلی انتخاب شود زیرا انتخاب کلیدواژه مناسب امکان بازیابی مقاله را بیشتر می‌کند.

    اهمیت کلید واژه ها چیست؟

    اعلام می شود که با پیدایش سیستم های جستجوی آنلاین مقالات، از اهمیت کلیدواژه های مقالات کاسته شده است ولی همچنان در موضوعات علم سنجی، و برای تحلیل روندهای پژوهشی یک فرد، یک موسسه و یا حتی یک کشور می توان از این کلید واژه ها استفاده نمود. 

    در پایگاه سیویلیکا، بر اساس تحلیلهای کلیدواژه ها، حجم مقالات تولید شده در حوزه های مختلف و همچنین ابرواژه ها (Keyword Cloud) تهیه می شود. خروجی های این تحلیلها در این بخش در پایگاه رتبه بندی دانشگاههای کشور قابل مشاهده می باشد: تحلیل محتوایی مقالات علمی ایران (https://www.uniref.ir/ContentAnalyzer)

     

    25 آذر 1396
  • چکیده مقاله

    چکیده باید حاوی موضوعات مهم متن اصلی باشد و خواننده را در مورد خواندن یا نخواندن مقاله یاری کند. چکیده باید حاوی کلمات کوتاه و روشن باشد به طوری که اگر خواننده به متن اصلی دسترسی نداشت ، از موضوع مقاله مطلع شود. طول چکیده حداکثر 300 کلمه است و به دو دسته ساختار‌یافته و آزاد تقسیم می‌شود. چکیده ساختار یافته براساس نظم منطقی مقاله ( مقدمه ، اهداف، روش‌شناسی، یافته‌ها، نتیجه‌گیری) نوشته می‌شود اما چکیده آزاد از نظم خاصی پیروی نمی‌کند. چکیده معمولا پس از پایان نگارش مقاله نوشته می‌شود.

     

    نمونه چکیده ساختار یافته

    سابقه و هدف: در این پژوهش سعی برآن است تا وضعیت تولیدات علمی پژوهشگران علوم دریایی ایران در دوحوضه‌ی آبی خلیج فارس و دریای عمان در پایگاه Web of Science  طی سالهای 2013-1992 بررسی شود.

     مواد و روش‌ها: در این پژوهش با جستجو در پایگاه وب آوساینس و با اعمال محدودیت‌های زمانی و مکانی در مجموع تعداد 293 رکورد شناسایی و برای تحلیل و ترسیم نقشه‌ی تاریخ نگاشتی متون علمی مورد مطالعه از فنون‌تحلیل استنادی و نرم‌افزار HistCite استفاده شده است.

     یافته‌ها: بررسی نوع مدارک نشان داد که مجموع 396 رکورد در 6 قالب مختلف به زبان انگلیسی و با همکاری 1036نویسنده با وابستگی 313 مؤسسه در 199 مجله منتشر شده‌اند. نشریه‌ی Iranian Journal of Fisheries Sciences بیشترین تعداد مقالات را منتشر کرده است. محاسبه نرخ رشد سالانه تولیدات مورد بررسی عدد 59 % را نشان داد.همچنین ضریب همکاری با عدد 68/0 نشان از همکاری خوبی در بین نویسندگان ایرانی دارد. در نقشه تاریخ‌نگاشتی نیز به ترتیب 5 و 6خوشه موضوعی براساس Total Local Citation Score (TLCS) و Total Global Citation Score (TGCS) تشکیل شده‌اند.

     نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که روند رشد تولیدات علمی در دو حوضه‌ی آبی طی سال‌های مورد مطالعه، بصورت‌ افزایشی از یک عنوان در سال 1993 به 80 عنوان در سال 2013 رسیده است. همچنین موضوعات تأثیر فلزات سنگین بر رسوب و آبزیان ، آبسنگ‌های مرجانی و شناسایی آبزیان مهمترین موضوعات خوشه‌های نقشه تاریخ‌نگاشتی هستند.

    منبع: دالوند، معصومه و همیرا آگاه، ۱۳۹۴، تحلیل استنادی و ترسیم نقشه‌ی تاریخ‌نگاشتی تولیدات علوم دریایی ایران در دو حوزه‌ی آبی عمان و خلیج فارس، دو فصلنامه علم سنجی کاسپین 2 (1)، http://www.civilica.com/Paper-JR_CJS-JR_CJS-2-1_002.html

    25 آذر 1396
  • مشخصات نویسندگان

    مشخصات نویسندگان

    نام نویسنده یا نویسندگان مقاله به همراه مشخصات ( نام، درجه علمی، سمت و محل کار) باید در صفحه اول مقاله درج شود. در مقالات چند‌نویسندگی، نام نویسندگان به ترتیب میزان مشارکت آن‌ها در نوشتن مقاله ذکر می‌شود. 

    سمت نویسنده که در انگلیسی به آن Affiliation گفته می شود، بخش مهمی در مشخصات نویسندگان است و باید به دقت و طبق استاندارد هر دانشگاه نوشته شد تا تحلیلهای علم سنجی و ارزیابی مراکز دانشگاهی که بر اساس آن صورت می پذیرد، بدون مشکل انجام شود. 

     

    25 آذر 1396