دفاعیه ارشد: بررسی هویت فرهنگی شهر اهواز و قابلیت به کارگیری آن در گرافیک محیطی مراکز تجاری

بررسی هویت فرهنگی شهر اهواز و قابلیت به کارگیری آن در گرافیک محیطی مراکز تجاری روز پنجشنبه، 24 شهریور، 1401 توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: هنرهای تجسمی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی هنر شیراز

یکی از شاخه¬های پرکاربرد گرافیک، گرافیک محیطی است که اغلب در مکان¬های عمومی شکل گرفته و ویژگی¬های قومی، فرهنگی، اجتماعی و ملی هر جامعه را شامل می¬شود. نقش اصلی آن اطلاع¬رسانی، ایجاد هویت بصری و زیباسازی محیط می¬باشد که به صورت ناخودآگاه می¬تواند بر هویت و فرهنگ مخاطب اثر بگذارد. شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، از گذشته دربرگیرنده اقوام مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوتی بوده و همین امر موجب شکل¬گیری هویت¬ شهری، فرهنگی و قومی متعددی می¬شود، در نتیجه از المان¬های منحصربه¬فرد برگرفته شده از آن¬ها می¬توان در طراحی گرافیک محیطی بهره برد. پژوهش حاضر قصد دارد عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر شهروندان و هویت¬های شهری، تاریخی، فرهنگی و اقوام مختلف شهر اهواز را مطالعه و بررسی کرده؛ سپس قابلیت به¬ کارگیری آن¬ها را در گرافیک محیطی مراکز تجاری مورد بررسی قرار دهد. جامعه¬ی مورد مطالعه این پژوهش ۸ مورد از مراکز تجاری (خرید) داخلی و خارجی می¬باشد که ۴ نمونه از مراکز تجاری اهواز و ۴ نمونه از مراکز تجاری خارجی انتخاب شده است. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری اطلاعات توصیفی- تحلیلی می¬باشد و به¬صورت میدانی و کتابخانه¬ای به دست آمده است.

 گرد آورنده: مهسا کریمی استاد راهنما: جناب آقای تورنگ چماچم اساتید داور: جناب آقای ناصر نصیری جناب آقای شهریار اسدی

درج در سایت: 21 شهریور 1401 - تعداد مشاهده 281 بار