دفاعیه ارشد: بررسی هویت فرهنگی شهر اهواز و قابلیت به کارگیری آن در گرافیک محیطی مراکز تجاری
حوزه های تحت پوشش: هنرهای تجسمی
برگزار کننده: موسسه آموزش عالی هنر شیراز
یکی از شاخه¬های پرکاربرد گرافیک، گرافیک محیطی است که اغلب در مکان¬های عمومی شکل گرفته و ویژگی¬های قومی، فرهنگی، اجتماعی و ملی هر جامعه را شامل می¬شود. نقش اصلی آن اطلاع¬رسانی، ایجاد هویت بصری و زیباسازی محیط می¬باشد که به صورت ناخودآگاه می¬تواند بر هویت و فرهنگ مخاطب اثر بگذارد. شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، از گذشته دربرگیرنده اقوام مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوتی بوده و همین امر موجب شکل¬گیری هویت¬ شهری، فرهنگی و قومی متعددی می¬شود، در نتیجه از المان¬های منحصربه¬فرد برگرفته شده از آن¬ها می¬توان در طراحی گرافیک محیطی بهره برد. پژوهش حاضر قصد دارد عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر شهروندان و هویت¬های شهری، تاریخی، فرهنگی و اقوام مختلف شهر اهواز را مطالعه و بررسی کرده؛ سپس قابلیت به¬ کارگیری آن¬ها را در گرافیک محیطی مراکز تجاری مورد بررسی قرار دهد. جامعه¬ی مورد مطالعه این پژوهش ۸ مورد از مراکز تجاری (خرید) داخلی و خارجی می¬باشد که ۴ نمونه از مراکز تجاری اهواز و ۴ نمونه از مراکز تجاری خارجی انتخاب شده است. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری اطلاعات توصیفی- تحلیلی می¬باشد و به¬صورت میدانی و کتابخانه¬ای به دست آمده است.
گرد آورنده: مهسا کریمی استاد راهنما: جناب آقای تورنگ چماچم اساتید داور: جناب آقای ناصر نصیری جناب آقای شهریار اسدی