دفاعیه ارشد: جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت رفتار سازمانی

The defense session of Master's thesis in public administration, majoring in organizational behavior management

جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت رفتار سازمانی روز شنبه، 23 اردیبهشت، 1402 توسط دانشگاه علامه طباطبائی در شهر تهران استان تهران برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: رفتار سازمانی

برگزار کننده: دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده خلاقیت و نوآوری به عنوان راهی برای سازمان ها جهت ادامه بقا و رقابت در عرصه ی جهانی در نظر گرفته می شود. یک سازمان برای رسیدن به اهداف تعیین شده ی خود باید توسط کارکنان کارآمد و اثربخش حمایت شود و این امر مستلزم آن است که کارکنان خلاقیت داشته باشند تا سازمان نسبت به سازمان های دیگر مزیت رقابتی داشته باشد. تشویق و تقویت خلاقیت در بین کارکنان یک استراتژی مهم برای حفظ و بهبود مزیت های رقابتی، تضمین بقای طولانی مدت و رشد سازمان ها است. از طرفی تعیین اینکه سبک های رهبری از طریق کدام روش، رویه و رویکردها و از طریق کدام استراتژی با خلاقیت کارکنان مرتبط بوده، مهم است. رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یک رفتار روان شناختی ممکن است نقش حیاتی را به عنوان یک میانجی در رابطه ی ما بین سبک های رهبری و خلاقیت کارکنان بازی کند. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر سبک های رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. تحقیق کنونی ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث گردآوری داده ها و اطلاعات پژوهشی توصیفی-پیمایشی است. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی کارکنان دانشگاه دولتی خلیج فارس بوشهر به تعداد ۳۰۲ نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۱۶۹ نفر از کارکنان است. ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات از جامعه ی آماری پرسشنامه بود. معیارهای پرسشنامه جهت سنجش متغیر رهبری خدمتگزار از پترسون(۲۰۰۳) با چهار بعد (خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، اعتماد و مهرورزی)، رهبری اخلاقی از براون و همکاران (۲۰۰۵) با دو بعد (فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی)، رفتار شهروندی سازمانی از لی و آلن (۲۰۰۲) با دو بعد (رفتار شهروندی سازمانی معطوف به همکاران و رفتار شهروندی سازمانی معطوف به سازمان) و پرسشنامه یک بعدی خلاقیت کارکنان از لی و همکاران (۲۰۱۴) بود، که در طیف لیکرت پنج گزینه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده های تحقیق از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزارهای SPSS ۲۲ و Lisrel بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که: ۱) سبک های رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر معناداری دارند، ۲) سبک های رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی بر خلاقیت کارکنان تاثیر معناداری دارند ۳) رفتار شهروندی سازمانی بر خلاقیت کارکنان تاثیر معناداری دارد، ۴) سبک های رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی تاثیر معناداری دارند. واژگان کلیدی: رهبری، رهبری خدمتگزار، رهبری اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، خلاقیت کارکنان.
معرفی سخنرانان: پژوهشگر: حسین حمزوی استاد راهنما: جناب آقای دکتر بهروز رضایی منش استاد مشاور: جناب آقای دکتر حبیب رودساز استاد داور: جناب آقای دکتر وجه الله قربانی زاده
درج در سایت: 18 اردیبهشت 1402 - تعداد مشاهده 456 بار