دفاعیه ارشد: نقش واسطه انگیزه تحصیلی در ارتباط بین خودپنداره تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی

The mediating role of academic motivation in the relationship between academic self-concept and academic procrastination

نقش واسطه انگیزه تحصیلی در ارتباط بین خودپنداره تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی روز چهارشنبه، 8 شهریور، 1402 توسط موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: روانشناسی تربیتی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز
هدف از پژوهش حاضر نقش واسطه ای انگیزه تحصیلی در ارتباط بین خودپنداره تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی بود. طرح پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سروستان که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲مشغول به تحصیل بود. در این پژوهش جهت انتخاب نمونه مناسب، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد؛ حجم نمونه با توجه به مسیرها و تعداد متغیرها برآورد شد. که با توجه به معادلات ساختاری حدود ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شد و با پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سواری، خودپنداره تحصیلی یسن چن و انگیزه تحصیلی والرند و همکاران مورد سنجش قرار گرفتند. داده های گردآوری شده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش متوالی همزمان بر اساس مدل بارون - کنی استفاده شد. که نتایج نشان داد خودپنداره تحصیلی به طور منفی و معنی داری اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می نماید. خودپنداره تحصیلی به نحو مثبت و معنی دار انگیزه تحصیلی را پیش بینی می نماید. خودپنداره تحصیلی و انگیزه تحصیلی به طور منفی و معنادار اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می نماید. انگیزه تحصیلی نقش واسطه ای معناداری در رابطه بین خودپنداره تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی ایفا می کند. در نهایت مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است. دانش آموزان با خودپنداره تحصیلی بالا احتمالا با انگیزه قوی تحصیلی که دارند به دلیل اعتقاد به توانمندی ها و ارزش تحصیل در مسیر خود تلاش بیشتری می کنند و اهمال کاری تحصیلی در آنها کمتر می باشد.
معرفی سخنرانان: گردآورنده: سمیرا طهماسبی استاد راهنما: دکتر محبوبه چین آوه اساتید داور: دکتر مرتضی عباسی- دکتر شایان
درج در سایت: 7 شهریور 1402 - تعداد مشاهده 245 بار