دفاعیه ارشد: سیر بازنمایی نقاشی چهره در نقاشی ایران از کمال الملک تا ۱۳۴۰ ه.ش مطالعه موردی: (محمود اولیا، علی اصغر پتگر، محمود جوادی پور، حسین کاظمی، هوشنگ پزشک نیا)

The course of representation of face painting in Iranian painting from Kamal al-Molk to 1340 A.H

سیر بازنمایی نقاشی چهره در نقاشی ایران از کمال الملک تا ۱۳۴۰ ه.ش مطالعه موردی: (محمود اولیا، علی اصغر پتگر، محمود جوادی پور، حسین کاظمی، هوشنگ پزشک نیا) روز شنبه، 18 شهریور، 1402 توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: هنرهای تجسمی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی هنر شیراز
سیر تحولات بازنمایی چهره از کمال الملک تا اواسط پهلوی دچار تحولات بسیاری شده است و در هر دوره تغییراتی در نوع بازنمایی ایجادشده است. آثار کمال الملک متاثر از استادان رنسانس و باروک بود؛ اما پس از کمال الملک جهت همگامی با تحولات جهان هنر تغییراتی در شیوه اجرای پرتره ها ایجاد گردید. هنرمندان پس از کمال الملک هر یک تحولاتی را در اجرای پرتره ها ایجاد نمودند. در این دوره به تغییرات چهره پرداخته می شود تا سیر بازنمایی در این دوره ها بررسی گردد. در این پژوهش با استناد به آثار نقاشی و تصاویر عکاسی، ضمن بررسی آثار کمال الملک به بررسی سیر تکاملی پرتره در آثار تعدادی از هنرمندان تا اواسط دوره پهلوی پرداخته. این پژوهش کیفی با روش توصیفی تحلیلی با استفاده از منابع مکتوب و تصاویر نقاشی صورت می گیرد. یافته های این پژوهش نشان می هد که سیر تحولات چهره از دوره کمال الملک در دوره های مختلف بر اساس تحولات فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و... درروند شکیل گیری نقاشی چهره تغییراتی ایجاد گردید. استفاده از سبک و تکنیک های مختلف در هر دوران نیز می تواند ریشه در اعتقادات مذهبی و علایق شخصی، فرهنگی و اجتماعی هر فرد داشته باشد.
معرفی سخنرانان: گردآورنده: مرضیه علی پور اساد راهنما: دکتر بهنام جلالی جعفری استادان داور: دکتر علی اکبر جهانگرد- استاد شهریار اسدی
درج در سایت: 16 شهریور 1402 - تعداد مشاهده 274 بار