دفاعیه ارشد: روابط متغیر والد فرزندی، خودکارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شیراز

Variable parent-child relationships, self-efficacy and self-regulation of female students of the first year of high school

روابط متغیر والد فرزندی، خودکارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شیراز روز چهارشنبه، 22 شهریور، 1402 توسط موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: روانشناسی تربیتی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز
هدف از انجام این تحقیق بررسی روابط متغیرهای روابط والد فرزندی (مادر و فرزند)، خودکارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان شیراز بود، روش پژوهش از نوع همبستگی و از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر شیراز بود. براساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان نواحی ۴ گانه شهر شیراز، ناحیه یک به طور تصادفی انتخاب شد. ۲۳۰ دانش آموز دختر پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار گرد آوری داده ها شامل: پرسشنامه رابطه والد و فرزند، (ارجی فرد و زنگنه، ۱۳۹۸)، پرسشنامه خودکارامدی بندورا (بندورا و همکاران، ۱۹۹۶) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد (۲۰۰۸) بود. از روش همبستگی و رگرسیون جهت تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین رابطه مطلوب والد- فرزندی با خودکارآمدی و خود تنظیمی شناختی و فراشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ولی بین رابطه نامطلوب والد- فرزندی با خودکارآمدی و خود تنظیمی شناختی و فراشناختی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین مولفه رابطه مطلوب والد-فرزندی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی خودکارآمدی می باشد ولی رابطه نامطلوب والد-فرزندی به صورت معناداری قادر به پیش بینی خودکارآمدی نمی باشد. رابطه مطلوب والد-فرزندی به صورت مثبت و معنادار و رابطه نامطلوب والد-فرزندی به صورت منفی و معنادار قادر به پیش بینی بعد شناختی و فراشناختی خودتنظیمی می باشد
معرفی سخنرانان: گردآورنده: زمانه رحیمی استاد راهنما: دکتر محمد خیر استاد داور: دکتر سیروس سروقد
درج در سایت: 20 شهریور 1402 - تعداد مشاهده 201 بار