سخنرانی علمی: تدوین استراتژی های کسب و کار در صنایع بسته بندی با استفاده از تکنیک های ترکیبی SWOT و QFD (مطالعه موردی شرکت پارس پینووا)

Development of business strategies in the packaging industry using a combination of SWOT and QFD techniques (Case study of Pars Pinova Company)

تدوین استراتژی های کسب و کار در صنایع بسته بندی با استفاده از تکنیک های ترکیبی SWOT و QFD (مطالعه موردی شرکت پارس پینووا) روز چهارشنبه، 22 شهریور، 1402 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مدیریت (عمومی)

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز
امروزه شرایط بازار داخلی و رقابت سنگین حاکم بر آن و نیز بازار کسب و کار بین المللی به گونه ای است که صنایع تولیدی هر روزه با شرایط و رویدادهای تازه ای در محیط درونی و بیرونی کسب و کار خود مواجه می شوند. این امر، بخصوص در صنعت بسته بندی که راهبردی و می تواند بسیار تاثیرپذیر از متغیرهای بیرونی باشد، مشهودتر است. یکی از راهکارهای بقای سازمان ها، تدوین و اجرای استراتژی کسب و کار مناسب جهت سوق بسوی رضایت مشتریان است. هدف از تحقیق پیش رو بررسی میزان اثربخشی الگو هایSWOT و QFD در زمینه تدوین و اولویت سنجی استراتژی های کسب و کار در شرکت صنایع بسته بندی پارس پینووا بوده است. روش انجام تحقیق براساس طرح و هدف، توصیفی- کاربردی است. در ضمن روش مذکور براساس استراتژی تحقیق، اکتشافی و به صورت تلفیقی از روش های کمی و کیفی، صورت می پذیرد. جامعه آماری این پژوهش متشکل از مدیرهای ارشد و میانی و کارشناس های شرکت صنایع بسته بندی پارس پینووا می باشد. جمع آوری اطلاعات براساس استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسشنامه بوده است. در این تحلیل ابتدا عوامل داخلی و خارجی موثر بر شرکت شناسایی و با استفاده از پرسشنامه هایی اولویت بندی شدند سپس با استفاده از ماتریس های (IFE) و (EFE) و (IE) جایگاه شرکت مشخص و به تعیین ماتریس سوات پرداختیم که منجر به انتخاب استراتژی های تهاجمی شد، از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی اولویت اجرای هرکدام را مشخص نمودیم. در نهایت با کمک ابزار گسترش عملکرد کیفیت از بین شاخص های مربوط به الزامات مهندسی، تدوین استراتژی های کسب و کار منتهی به انتخاب استراتژی های توسعه در بازار جنوب که سبب ارتقاء سطح نزدیکی به برندهای غذایی معتبر جنوب کشور با استفاده از مزیت پیاده سازی (ISO) در تمام سطوح شرکت با وزن نسبی ۰۹/۲۷، استراتژی نفوذ در بازار جنوب کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده پریفرم در دسته لبنیاتی و شیمیایی با استفاده از مزیت پیاده سازی (ISO) در تمام سطوح شرکت با وزن نسبی ۰۸/۱۷ و استراتژی توسعه و گسترش محصول در بازار فروش جنوب کشور با رعایت اصول مشتری مداری و رشد استقبال و استفاده از محصولات PET با وزن نسبی ۰۲/۱۵ گردید. هم چنین از بین زیرشاخص های کیفی استخراج شده، الزام کیفی اعتبار مناسب برند پارس پینووا با وزن نسبی ۹۶/۹ دارای بالاترین ارزش شناخته شد، الزام های کیفی مشتری مداری و مدیریت شکایات آن ها - بزرگترین تولید کننده پریفرم در دسته لبنیاتی و شیمیایی در جنوب کشور- استقبال مشتریان و افزایش استفاده از دیگر محصولات در حوزه های مختلف PET همگی با وزن نسبی مشابه ۳۷/۹ در رتبه های بعدی قرار گرفتند. واژگان کلیدی: تکنیک - SWOT ابزار – QFD استراتژی کسب و کار - شرکت صنایع بسته بندی پارس پینووا
معرفی سخنرانان: نگارنده: قاسم کوثری استاد راهنما: دکتر علی رمضانی قطب آبادی استاد مشاور: دکتر پیام فرهادی استاد داور: دکتر علی اکبر هژبری
درج در سایت: 22 شهریور 1402 - تعداد مشاهده 202 بار