دفاعیه ارشد: ارزیابی ریسک های پروژه های تعمیرات و نگهداری با استفاده از یک رویکرد تلفیقی تجزیه و تحلیل حالات شکست و آثار آن و تصمیم گیری چندشاخصه (مطالعه موردی شرکت ایران اویل فیلد سوپلای کیش)

Risk Assessment of Maintenance in the Repair Projects using an Integrated Approach of Failure Mode, Effects Analysis, and Multi-Criteria Decision Making (A Case Study of Iran Oil Field Supply-Kish Co.)

ارزیابی ریسک های پروژه های تعمیرات و نگهداری با استفاده از یک رویکرد تلفیقی تجزیه و تحلیل حالات شکست و آثار آن و تصمیم گیری چندشاخصه (مطالعه موردی شرکت ایران اویل فیلد سوپلای کیش) روز شنبه، 28 بهمن، 1402 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مهندسی و فناوری

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز
با فرآیند تعمیرات اساسی تجهیزات در صنایع مختلف می توان طی بازسازی تجهیزات فرسوده و مستهلک در صورتی که درست و اصولی انجام گیرد از بسیاری از هزینه های اضافی جهت تعویض قطعات یا جایگزینی کامل تجهیز جلوگیری کرد، که این فرآیند با مخاطرات و ریسک های زیادی همراه بوده و این فرآیند مستلزم مدیریت، ارزیابی و تحلیل ریسک میباشد. بنابراین بررسی و کاهش ریسک های پروژهای تعمیرات اساسی امری حیاتی و لازم جهت تیم اجرایی پروژه بشمار میرود. هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی ریسک های پروژه های تعمیرات اساسی تجهیزات دوار می باشد، لذا بدین منظور در ابتدا به شناسایی ریسک های پروژه از طریق مصاحبه با خبرگان و طی تحقیقات میدانی و نیز مطالعات کتابخانه ای از مقالات پیشین جمعا ۲۰ ریسک شناسایی و ۱۰ پرسشنامه توسط خبرگان تکمیل گردید، سپس به روش FMEA با اولویت بندی ریسک ها به این روش پرداخته شد، در مرحله بعد طی روش تلفیقی FMEA-AHP با استفاده از نرم افزارهای اکسل و Expert Choice طی مقایسات زوجی با نظر خبرگان از طریق ایجاد طوفان فکری، اولویت بندی اصلاحی صورت گرفت و در نتیجه دو روش با هم مقایسه و در خصوص ریسکها اقدامات اصلاحی و پیشنهادات ارائه گردیده. با توجه به وجود ریسکهای موجود در پروژههای تعمیرات اساسی می توان با روش تلفیقی FMEA-AHP و بکارگیری اقدامات کنترلی مناسب به سطح قابل قبول ریسکها دست یافت که نشان دهنده مفید و کارا بودن این روش تلفیقی می باشد. در مقایسه دو روش فوق به این نتیجه رسیده شد که از اولویت ۱ الی ۵ ریسکها در هر دو روش مطابق یکدیگر و در خصوص ۱۵ ریسک دیگر اولویت ها متفاوت بود. بر اساس نتایج بدست آمده ریسک تغییرات نرخ ارز و افزایش تورم در مدت زمان پروژه به عنوان پر مخاطره ترین ریسک و ریسک تغیرات بخشنامه ها و استانداردهای صادره به عنوان کم مخاطره ترین ریسک در روش تلفیقی شناسایی شد. واژگان کلیدی: ریسک – تعمیرات اساسی– تصمیم گیری چندشاخصه - پروژه
معرفی سخنرانان: نگارنده: محمدحسن توکلی استاد راهنما: دکتر سید محمدکاظم اعتماد استاد مشاور: دکتر سید مهدی ابطحی استاد داور: دکتر علیرضا رحمن ستایش
درج در سایت: 25 بهمن 1402 - تعداد مشاهده 125 بار