دفاعیه ارشد: مقایسه بهزیستی روان شناختی و سبک های فرزندپروری در مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص و عادی

Comparison of psychological well-being and parenting styles in mothers of children with specific and normal learning disabilities

مقایسه بهزیستی روان شناختی و سبک های فرزندپروری در مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص و عادی روز شنبه، 28 بهمن، 1402 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: روانشناسی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز
هدف اصلی این پژوهش بررسی تفاوت بین بهزیستی روان شناختی و سبک های فرزندپروری در مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص و عادی بود. ماهیت روش این پژوهش بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات، علی-مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی مادران دانش آموزان پسر و دختر عادی و مبتلا به اختلال یادگیری خاص مقطع دوره ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را تشکیل دادند. از بین مادران دانش آموزان شهر شیراز ۶۰ نفر و از بین مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص نیز ۶۰ نفر نیز به روش در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های بهزیستی روان شناختی ریف و سبک های فرزندپروری بامریند بین افراد نمونه توزیع گشت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس و آزمون t استفاده شد. یافته ها حاکی از آن بود که در ابعاد سبک فرزندپروری در مولفه آمرانه و آزادگذاری تفاوت معنی دار ی وجود دارد. اما در مولفه اقتدارمنطقی در مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص و عادی تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین در ابعاد بهزیستی روان شناختی در مولفه های پذیرش خود، رابطه مثبت با دیگران، خود مختاری، تسلط بر محیط و رشد فردی تفاوت معنی دار ی وجود دارد. در مولفه زندگی هدفمند در در مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص و عادی تفاوت معنی داری وجود نداشت. کلید واژه ها: بهزیستی روان شناختی، سبک های فرزندپروری، اختلال یادگیری خاص
معرفی سخنرانان: نگارنده:راضیه گنجوری استاد راهنما: خانم دکتر نکومند استاد مشاور: آقای دکتر جاوید استاد داور: خانم دکتر راهپیما
درج در سایت: 25 بهمن 1402 - تعداد مشاهده 128 بار