دفاعیه ارشد: تاثیر هوش رقابتی و هوش دیجیتال بر عملکرد فروش با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت نوآوری

The effect of competitive intelligence and digital intelligence on sales performance considering the mediating role of innovation capability

تاثیر هوش رقابتی و هوش دیجیتال بر عملکرد فروش با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت نوآوری روز دوشنبه، 30 بهمن، 1402 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: کسب و کار

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز
هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوش رقابتی و هوش دیجیتال بر عملکرد فروش با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت نوآوری بود. در این پژوهش از روش تحقیق کمی (توصیفی – پیمایشی) با حجم نمونه ۲۰۰ نفر از مدیران صنعت فناوری اطلاعات شهر شیراز استفاده شده است. این پژوهش از پرسشنامه های هوش رقابتی روچ و سانتی (۲۰۰۱)، پرسشنامه هوش دیجیتال برگرفته از مقاله حیدری (۱۴۰۰)، پرسشنامه عملکرد فروش پانگوپلاس و اولونیتس (۲۰۱۰) و پرسشنامه قابلیت نوآوری وانگ (۲۰۰۹) برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش استفاده کرد. یافته ها نشان داد که هوش رقابتی هم بر قابلیت نوآوری (t=۵.۱۳۶) و هم بر عملکرد فروش (t=۳.۰۲۶) تاثیر معنی داری دارد، همچنین؛ هوش دیجیتال (t=۱۰.۴۶۰) و قابلیت نوآوری (t=۳.۰۹۴) تاثیر معناداری بر و عملکرد فروش دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که قابلیت نوآوری رابطه بین هوش دیجیتال و عملکرد فروش را میانجی گری می کند (t=۳.۰۴۶)، اما هوش رقابتی از طریق قابلیت نوآوری تاثیر معنی داری بر عملکرد فروش ندارد (sig=۰.۰۵۶). همچنین، هوش دیجیتال بر قابلیت نوآوری تاثیر معناداری ندارد (sig=۰.۲۸۵). به طور کلی، نتایج حاکی از آن است که هوش دیجیتال عاملی حیاتی در هدایت عملکرد فروش است و قابلیت نوآوری نقش میانجی مهمی در این رابطه ایفا می کند. واژگان کلیدی: هوش رقابتی، هوش دیجیتال، عملکرد فروش، قابلیت نوآوری.
معرفی سخنرانان: نگارنده: مریم غلامی استاد راهنما: جناب دکتر سعید توکلیان استاد مشاور: جناب دکتر رضا صفری نژاد فر استاد داور: جناب دکتر رحیم استوار
درج در سایت: 29 بهمن 1402 - تعداد مشاهده 129 بار