دفاعیه ارشد: بررسی تصویرسازی کتاب فارسی پایه اول دبستان و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان

Examining the visualization of Farsi books in the first grade of elementary school and its effect on students' learning

بررسی تصویرسازی کتاب فارسی پایه اول دبستان و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان روز پنجشنبه، 3 اسفند، 1402 توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: هنرهای تجسمی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی هنر شیراز
به کوشش فاطمه جعفری چکیده یکی از انواع کتابهای مصور کتاب درسی و کمک درسی کودکان و دانش آموزان مقطع دبستان است که به کار بردن تصاویر در کنار متون درسی و توضیحات آن ها تحت عنوان آموزش مستقیم بهره گیری می شود. با توجه به اهمیت بالای درک مفاهیم و آموزش صحیح به کودکان، تصاویر کتب درسی از جایگاه مهمی برخوردار هستند و باید به طور ویژه به نحوه تصویر سازی و به کار بردن تصاویر در کنار متن دروس توجه نمود. در تصویرسازی با هدف انتقال پیام و درک سریع مخاطب باید موارد ویژه ای به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. ارتباط متن و تصویر و ایجاد تخیل و خلاقیت در ذهن مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد. در این نوع تصویرسازی باید از قدرت تخیل بسیاری استفاده کرد تا مخاطب به راحتی مفهوم متن را در ذهن خود تصویرسازی نماید. از آن جا که هنر همواره جایگاه و اهمیت بسزایی در ارتقای کیفیت تصویرگری و رعایت اصول آن در تدوین کتب درسی را داشته است لذا در این پژوهش به بررسی و تحلیل اصول تصویرگری کتاب فارسی پایه اول دبستان پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که برخی تصاویر کتاب فارسی پایه اول دبستان از لحاظ اصول تصویرگری و مفاهیم روانی رنگ ها دارای نقایصی بوده و این کتاب نیازمند بازنگری و اصلاح محتوای تصویری است.
معرفی سخنرانان: گرداورنده : فاطمه جعفری استاد راهنما : شهریار اسدی استادان داور : دکتر فاطمه حجازی - تورنگ چماچم
درج در سایت: 3 اسفند 1402 - تعداد مشاهده 209 بار