دفاعیه ارشد: تبیین جایگاه آموزش در هنرهای مفهومی

Explanation for the place of education in conceptual art

تبیین جایگاه آموزش در هنرهای مفهومی روز پنجشنبه، 10 اسفند، 1402 توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: هنر و علوم انسانی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی هنر شیراز
چکیده بررسی جایگاه آموزش در هنرهای مفهومی، با خصلت هایی نظیر قاعده مند نبودن و رد حکم هنر مدرن، از اهداف این پژوهش است. در همین راستا، برای درک معنا و اهمیت هنرهای مفهومی، بسترهای شکل گیری آن یعنی دوران مدرن بررسی شده است. در هنر مدرنیستی کاربست عناصر هنر شامل خط و رنگ و شکل و نور و بافت، منجر به تولید هنری می شود که خود را از زمینه و موقعیت های عملی تجربه جدا می کند. در نقطه ی مقابل هنر مفهومی، با عناوینی مثل هنر ایده و هنر ذهن، به رد زیبایی شناسی مدرنیستی می پردازد. محصول کنش های هنرهای مفهومی، هنری است با حوزه ای گسترده از کنش ها و رسانه های هنری. در پاسخ به سوال اول پژوهش که چگونگی جایگاه آموزش در این نوع هنرهاست، می توان گفت که در آموزش هنرهای مفهومی شناخت دیگر فرهنگ ها، با فاصله گرفتن از فرهنگ مسلط دارای اهمیت ویژه ای است. شناخت فرهنگ های گوناگون می تواند منجر به خودآفرینی شود. همچنین با مطالعات فرهنگی می توان به نقد فرهنگ های گوناگون پرداخت. بررسی تاریخ های گسسته که در آن شرایط و زمینه های شکل گیری اثر مطالعه می شود مهم و ضروری به نظر می رسد. در هنرهای مفهومی نقد هنر، محدود به حوزه ی زیبایی شناسی نمی شود؛ بلکه نقد طبقه اجتماعی و قومی و جنسیت و موضوعات اجتماعی و انواع دیگری از نقد را باید مد نظر قرار داد. سوال دوم پژوهش مهم ترین ارکان و خصوصیات هنرهای مفهومی است که مسئله آموزش در ادوار قبل را با چالش مواجه می کند؛ از مهم ترین، ارکان می توان طرد رسانه های سنتی و نفی شئ هنری، پرسش از چیستی هنر، نقد دانش خنثی و به ظاهر غیر سیاسی، نقد زیبایی و والایی در آفرینش هنری، نقد خود آیینی در هنر، از میان بردن مرز بین هنرها و بین رشته ای بودن را نام برد. نتیجه ی کلی این پژوهش این است که با وجود موضع هنرهای مفهومی در تعریف هویتهای چندگانه و قائل نبودن به حقیقتی ثابت اماکن طرح ریزی برنامه ای از پیش تعیین شده در امر آموزش هنرهای مفهومی با مشکل روبه رو است. بنابراین هنرهای مفهومی با اخذ رویکردی انتقادی به زیست بشر ومسئله ی آموزش می نگرد.
معرفی سخنرانان: نگارنده : نیلوفر آل منصور استاد راهنما : علی اکبر جهانگرد استادان داور : ندا غیاثی - مطهر فرخی
درج در سایت: 10 اسفند 1402 - تعداد مشاهده 114 بار