دفاعیه ارشد: بررسی ساختاری نقاشی های دیواری یک ساختمان آغاز ایلامی (هزاره چهارم پ.م) در شهر باستانی انشان

Structural investigation of wall paintings of an early Elamite building (4th millennium BC) in the ancient city of Anshan

بررسی ساختاری نقاشی های دیواری یک ساختمان آغاز ایلامی (هزاره چهارم پ.م) در شهر باستانی انشان روز پنجشنبه، 10 اسفند، 1402 توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: هنر و علوم انسانی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی هنر شیراز
چکیده در این پژوهش نقاشی های دیواری یک اتاق از یک شهر آغاز ایلامی در جنوب ایران تجزیه تحلیل شده و مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در نظر دارد علاوه بر تبیین جایگاه نقاشی های دیواری در این سیستم شهری به ارزیابی ساختار نقاشی ها نیز بپردازد و بافتار شکل گیری این نقاشی ها را مورد بررسی قرار دهد. روش این تحقیق توصیفی تحلیلی بوده و به شیوه اسنادی با استفاده از مدارک کتابخانه ای و تجزیه تحلیل نقوش به شیوه میکرواستایلیستیک انجام شده است. مطالعه این نقاشی ها دو افق از جامعه آغاز ایلامی ملیان را برای ما آشکار می نماید. ابتدا استاندارد شدن نقوش تزیینی به عنوان یک مولفه فرهنگی است که نقوش هندسی را به عنوان تزیین در جامعه آن دوره به یکپارچگی رسانیده است. و پس از آن مختصات یک جامعه طبقاتی را برای ما آشکار می کند.که یکی از جنبه های این تحول، ایجاد تزییناتی است که احتمالا توسط افرادی صورت گرفته است که در این سیستم پیچیده اجتماعی به صورت تمام وقت در ساخت و تزیین معماری به تخصص رسیده اند. بنابراین افقی که نقاشی های دیواری پیش روی ما می گذارد در درجه اول وجود یک ساختار اجتماعی طبقه بندی شده است که در تعاقب آن موجب توسعه تخصص گرایی در این دوره می شود. کلید واژه:نقاشی دیواری،آغاز ایلامی،ملیان،انشان.
معرفی سخنرانان: نگارنده : محم ابراهیم فر استاد راهنما : مطهر فرخی استادان داور: دکتر علی اکبر جهانگرد- تورنگ چماچم
درج در سایت: 10 اسفند 1402 - تعداد مشاهده 151 بار