دفاعیه ارشد: ارائه الگو و اولویت بندی ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت با رویکرد فراترکیب و فرایند تحلیل سلسله مراتبی

Providing a Model and Prioritizing of Advanced Management Accounting Tools Using Meta-Synthesis and Analytic Hierarchy Process

ارائه الگو و اولویت بندی ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت با رویکرد فراترکیب و فرایند تحلیل سلسله مراتبی روز یکشنبه، 20 اسفند، 1402 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: حسابداری، مدیریت (عمومی)

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز
مطالعه حاضر یک پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است که با هدف ارائه مدل و اولویت بندی ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت با رویکرد فراترکیب و فرایند تحلیل سلسله مراتبی صورت پذیرفته است. در این پژوهش با استفاده از تکنیک فراترکیب به ارائه الگوی کیفی ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت پرداخته شده است. حوزه پژوهش در این بخش با استفاده از مطالعات معتبر داخلی و خارجی تشکیل شده است. بر این اساس پس از جست وجوی گسترده، 125 عنوان پژوهش در زمینه موضوع مورد مطالعه اولیه قرار گرفتند. از نظر عنوان و چکیده 71 و از نظر محتوا 27 مقاله غربال شدند؛ در نهایت، بیست شاخص استخراج گردید که در 5 دسته کلی " تکنیک های تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، تکنیک های برنامه ریزی بلندمدت، تکنیک های هزینه یابی، تکنیک های بودجه بندی، و تکنیک های ارزیابی عملکرد " قرار گرفتند. جامعه آماری بخش کمی را خبرگان و متخصصان در حوزه ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت (حسابرسان، اعضای جامعه حسابداران رسمی، استادان دانشگاه و...) تشکیل می دهند. با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری نامعین می باشد، بر اساس رابطه کوکران حداقل حجم نمونه ۳۸۴ نفر تعیین شد. در این راستا 420 پرسشنامه ارسال گردید که از این بین، 402 پرسشنامه برگشت داده شد. شیوه نمونه گیری نیز به صورت غیرتصادفی در دسترس می باشد. برازش مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی به تایید رسید. هم چنین بر اساس نتایج تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی و مقایسات زوجی معیارها بر اساس نظرات بیست نفر از خبرگان، تکنیک های تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، تکنیک های هزینه یابی، تکنیک های بودجه بندی، تکنیک های برنامه ریزی بلندمدت و تکنیک های ارزیابی عملکرد به ترتیب رتبه های یک تا پنج را به خود اختصاص دادند. در همین راستا با در نظر گرفتن میزان اهمیت هر یک از شاخص ها نسبت به هدف اولویت بندی ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت پنج شاخص تکنیک های "سودآوری، خالص ارزش فعلی، تکنیک های نوین بهایابی، تکنیک های تخصیص بها (واقعی/ نرمال/ استاندارد)، نرخ بازده داخلی" به ترتیب رتبه های برتر را به خود اختصاص داده اند. واژگان کلیدی: ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت، ارائه مدل، فراترکیب، اولویت بندی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی.
معرفی سخنرانان: نگارنده: معصومه نظری استاد راهنما: حمید محمودآبادی استاد مشاور: غلامحسن زارع استاد داور: امین ناظمی
درج در سایت: 18 اسفند 1402 - تعداد مشاهده 116 بار