دفاعیه ارشد: تاثیر اعتبارات خرد بر وضعیت تولید و معیشت بهره برداران خرد در نقاط روستایی استان کرمانشاه

The impact of microcredit on production and subsistence farmers in rural areas. (a case study of kermanshah province)

تاثیر اعتبارات خرد بر وضعیت تولید و معیشت بهره برداران خرد در نقاط روستایی استان کرمانشاه روز یکشنبه، 23 مهر، 1396 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: علوم کشاورزی و بیولوژی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

چکیده :
امروزه اعطای اعتبارات خُرد به عنوان یک راهکار مناسب به منظور کاهش فقر و توانمند‌سازی افراد در مناطق کم درآمد مطرح شده است. در این راستا هدف اصلی این پژوهش ارزیابی آثار اعتبارات خُرد بر وضعیت معیشت و فعالیت های تولیدی بهره برداران خُرد از دیدگاه کشاورزان خُرد می باشد که در سطح استان کرمانشاه انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از جنبه ماهیت توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان خُرد می باشد. با توجه به هدف تحقیق تعداد450 نفر از کشاورزان خُرد نقاط روستایی استان بر پایه فرمول کوکران، انتخاب شدند. روش نمونه¬گیری در این تحقیق سهمیه ای متناسب است. پرسشنامه به عنوان مهمترین ابزار گردآوری داده ها انتخاب و روایی آن توسط متخصصان تایید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 87/0 برآورد شد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از دو نرم افزار STATA و SPSS استفاده شد. جهت آزمون فرضیات از آزمون های همبستگی و مدل اقتصادسنجی بر مبنی همسان سازی و جفت و جور کردن مشاهدات با استفاده از تابع احتمال مشارکت به روش PSM یا Propensity Score Matching استفاده شد.
نتایج همبستگی بین وضعیت سرمایه های اجتماعی، فیزیکی و مالی کشاورزان خُرد بهره مند و بی بهره از اعتبارات خُرد، رابطه مثبت و معناداری را نشان می دهد. همچنین از لحاظ میانگین تولید در بین کشاورزان خُرد بهره مند و بی بهره از تسهیلات خُرد، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. از طرف دیگر بین سرمایه های انسانی-طبیعی کشاورزان خُرد و اعتبارات خُرد ارتباطی برقرار نشد. همچنین نتایج نشان می دهد هنگامی که اعتبارات خُرد در دسترس کشاورزان قرار می گیرند، نه تنها سطح زیر کشت افزایش می یابد، بلکه در نتیجه دریافت وام، عملکرد در هکتار کشاورزان نیز افزایش می یابد. این دو نتیجه برای سیاستگذاران امور وام های خُرد روستایی بسیار مایه امیدواری است. دریافت اعتبار نه تنها به افزایش میزان مخارج مصرفی خانوارها (به عنوان شاخصی از سطح رفاه خانواده) منتهی نشده است بلکه از جنبه آماری نیز کاهش معناداری را نشان می دهد. بر این اساس دولت باید شرایطی را فراهم کند که کشاورزان خُرد بتوانند به سهولت به اعتبارات خُرد دسترسی داشته باشند
واژه های کلیدی: اعتبارات خُرد، کشاورزان خُرد، معیشت و فعالیت های تولیدی،استان کرمانشاه

درج در سایت: 22 مهر 1396 - تعداد مشاهده 764 بار