سخنرانی علمی: سمینار علمی چالش‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در عصر فناوری اطلاعات

سمینار علمی چالش‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در عصر فناوری اطلاعات روز چهارشنبه، 24 آبان، 1396 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: کتابداری و اطلاع رسانی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

کتاب و کتابخانه : کتاب غذای روح است و کتابخانه کانون همایش صاحب نظران و موزه طراوت و شادابی برای اندیشمندان و صاحبان علم ومعرفت ،همانگونه که در باغ و بوستان خاطر انسان نشاط می یابد در کتابخانه نیز مشام علم دوستان معطر به علم و دانش و بالندگی میشود.
مطالعه و کتابخوانی : وقتی جهل ونادانی ذهن جوانان یک جامعه را فلج میکند ، بدون شک یکی از مهمترین اقداماتی که میتواند این جهل و نادانی را از پادرآورد مطالعه و کتابخوانی می باشد ، جوانان می توانند با روی آوردن به کتاب و کتابخوانی ذهن خود را پویا و در جهت درست و گسترده پیش ببرند تا به مراتب عالیه دسترسی پیدا کنند.
خواندن بهترین ها: از آنجا که دامنه علوم و دانش بسیار گسترده شده است بنابراین از خوانندگان کتاب انتظار میرود در هر زمینه ای که مطالعه دارند بهترین ها و لازم ترینها را انتخاب کرده و مطالعه نمایند ، با این روش به اهداف مطالعاتی خود نائل آمده و از هدر رفتن فرصت ها و صرف شدن سرمایه در کارهای بیهوده و مطالعات کم ارزش جلوگیری می گردد.
علل عمده کتاب گریزی در جامعه : از دلایل بارز دوری از کتابخوانی در جامعه میتوان به پایین بودن سطح فرهنگ آن جامعه اشاره کرد . این نقص باعث دور افتادن مردم آن جامعه از مسائل علمی و فکری میشود بنابراین جهت بالا بردن سطح فرهنگی و بینش این جامعه ، دسترسی آسان به کتاب و مطالعه و همچنین ایجاد شوق و انگیزه به کتاب خواندن و مطالعه را باید در راس امور قرار داد.
کتابخانه حافظ میراث فرهنگی: از آنجا که کتابخانه ها محلی برای گذراندن اوقات فراغت و کسب بینش و آگاهی میباشد بنابراین باید حافظ ارزش های فرهنگی ، معنوی و اجتماعی جامعه باشد . به همین جهت کتابخانه باید داری منابع مفید ی از کتابها ، مواد دیداری و شنیداری مناسب و متنوع باشد چرا که پربار بودن مجموعه کتابخانه سبب استقبال هرچه بیشتر مردم وگسترش فرهنگ میگردد.
اهم سرفصل‌ها:

فضای مجازی و کتابخوانی؛ چالش‌ها و رویکردها
راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه در عصرحاضر
هنجارها و ارزش‌گذاری فرهنگ مطالعه در جامعه کنونی
مقایسه شیوه‌های ترویج فرهنگ مطالعه در ایران و کشورهای توسعه یافته

درج در سایت: 20 آبان 1396 - تعداد مشاهده 918 بار