کارگاه آموزشی: کارگاه آموزشی پیش بینی رونق ها و رکود اقتصادی

کارگاه آموزشی پیش بینی رونق ها و رکود اقتصادی روز چهارشنبه، 11 مهر، 1397 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: سیستم های اقتصادی، کسب و کار

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

افزایش به هم پیوستگی ­ها و رشد پیچیدگی اقتصادی و سیستم­های مالی به شکل ­گیری چالش ­های جدی در تئوری­های اقتصاددانان سنتی منجر شده است. بحران مالی سال­های اخیر و متعاقب آن رکود اقتصادی و رونق ناچیز، همگی بیانگر الزام به روی آوردن به تفکر جدید اقتصادی است. رویکرد پیچیدگی اقتصادی برای اولین بار توسط گروهی از محققان دانشگاه­ های «هاروارد» و «ام آی تی» در سال ۲۰۰۷ مطرح و معرفی شده است. رویکرد پیچیدگی اقتصادی بر آن است تا میزان دانش مولدی را که هر کشور در اختیار دارد محاسبه نماید. روش محاسبه دانش مولد می­تواند بازگوکننده­ علت تفاوت درآمدی بین کشورهای مختلف جهان باشد. همچنین توانایی پیشگویی نرخ رشد کشورها را نیز دارد. مطالعات نشان داده است که استفاده از شاخص پیچیدگی اقتصادی نسبت به شاخص ­های دیگر از قبیل شاخص توسعه انسانی، شاخص رقابت ­پذیری جهانی و شاخص­ های حکمرانی جهانی، قدرت تبیین بهتری در تخمین رشد اقتصادی یک کشور دارد.
این کارگاه سعی در معرفی رویکرد پیچیدگی اقتصادی و کاربرد آن در سنجش دانش و مهارت کشورها، تحلیل اقتصاد کشورها با تکیه بر قابلیت ها و همچنین چگونگی کاربرد این رویکرد در حوزه های دیگر را دارد.

سرفصل این کارگاه آموزشی:
آشنایی کامل با رویکرد پیچیدگی اقتصادی
توانایی تحلیل اقتصاد کشورها با تکیه بر قابلیت ها
تعمیم رویکرد پیچیدگی درحوزه های مختلف

درج در سایت: 3 مهر 1397 - تعداد مشاهده 604 بار