دفاعیه ارشد: تاثیر ۶ هفته تمرینات هوازی منتخب در خانه بر عملکرد قلبی عروقی بیماران بهبود یافته ( خانم اقا) کووید ۱۹

The effect of 6 weeks of selected aerobic exercise at home on cardiovascular function in patients with improved Covid 19

تاثیر ۶ هفته تمرینات هوازی منتخب در خانه بر عملکرد قلبی عروقی بیماران بهبود یافته ( خانم اقا) کووید ۱۹ روز چهارشنبه، 20 بهمن، 1400 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: پزشکی، قلب و عروق

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

 بیماری‌های انسانی زیادی با اتیولوژی ناشناخته کشف شده‌اند که بسیاری از این بیماری‌ها منشاء ویروسی دارد. ویروس کرونا ویروس، در دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین پدیدار شد. این بیماری یک نوع سندرم تنفسی حاد (پنومونی) با عامل ویروسی از خانواده بتا کرونا ویروس‌ها (coronavirus-β or Coronavirus Beta) می‌باشد که بسیار مسری است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر ۶ هفته تمرینات هوازی منتخب در خانه بر روی عملکرد قلبی عروقی افرادی که از بیمارانی کویید ۱۹رهایی یافته اند. روش: در مطالعه‌ی حاضر بعد از کسب مجوزهای لازم افراد دارای شرایط ورود به تحقیق در دو گروه ۲۲نفری تقسیم شدند که گروه تجربی تحت درمان تمرینات هوازی منتخب به مدت ۶ هفته ،در خانه قرار گرفت که در این تحقیق، برای توصیف مشخصات آماری ازآماره‌های توصیفی و برای تعیین تفاوت آماری از آزمون T زوجی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که انجام ۶ هفته تمرینات هوازی منتخب در خانه باعث کاهش معنادار شاخص حداکثر ضربان قلب، شدت تنگی نفس و میزان خستگی و همچنین افزایش معنادار میزان مسافت طی شده در آزمون ۶ دقیقه پیاده روی و میزان اشباع اکسیژن سرخرگی در بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹ می شود که این تغییرات نشان¬دهنده بهبود عملکرد سیستم قلبی- تنفسی متعاقب انجام تمرینات هوازی در این دسته از افراد می باشد.

معرفی سخنران: فهیمه عین آبادی دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی و تندرستی

درج در سایت: 18 بهمن 1400 - تعداد مشاهده 309 بار