حفظ و نگهداشت منابع انسانی

31 اردیبهشت 1403 - خواندن 3 دقیقه - 186 بازدید

اصطلاح حفظ و نگهداشت منابع انسانی را می توان به عنوان تلاشی جهت ایجاد و بهبود محیطی در مدت زمان طولانی مدت تعریف کرد؛ که همچنان کارکنان را تشویق به کار کرده و در عین حال سیاست ها و شیوه هایی را اجرا می کند که متناسب با نیازهای مختلف آنها باشد. با این حال، مدیریت منابع انسانی در تلاشی مضاعف برای ایجاد و بهبود محیطی است که کارکنان را با ترویج سیاست ها و اقداماتی که نیازهای متنوع آنها را برآورده می کند، تشویق به ماندن در سازمان می نماید(هیلز[1]و همکاران، 2018). 


طبق مفهوم دیگری، حفظ و نگهداشت منابع انسانی یعنی ایجاد و حفظ یک محیط کاری مناسب و متعادل برای کارکنان، تشویق آنها به ادامه همکاری با سازمان و ارتقاء رضایت شغلی آنها. این فرآیند شامل اقداماتی مانند ارائه مزایای مالی و غیرمالی، ارتقاء حرفه ای، ارائه فرصت های آموزش و توسعه، ارتقاء تعاملات سازمانی مثبت و فرهنگ کاری سالم و حل مسائل و ایجاد فضای سازمانی متناسب مرتبط با نیازهای کارکنان است. 
هدف از حفظ و نگهداشت منابع انسانی، جلب و نگهداشت کارکنان ماهر، متعهد و مشتاق است تا سازمان بتواند به بهترین شکل از ظرفیت و توانمندی هایش استفاده نموده و در مقابل از بروز جابجایی و ترک شغل آنها بکاهد(ادیب زاده و رکن آبادی، 1402).

 


 


سازمان ها باید به طور مداوم استراتژی های حفظ و نگهداشت منابع انسانی خود را برای برآورده کردن انتظارات در حال تغییر آنها تطبیق دهند(سورن[2] و همکاران، 2023). برخی از استراتژی های متداول جهت نگهداشت کارکنان شامل ارائه پاداش و مزایای رقابتی، فراهم کردن فرصت هایی برای رشد و توسعه شغلی، ایجاد یک محیط کاری مثبت می شود(راموس[3]، 2019؛ آبابنه[4] و همکاران، 2019).

 از این رو سازمان هایی که بر روی فعالیت های حفظ و نگهداشت منابع انسانی خود تمرکز نمی کنند، به احتمال زیاد کارکنان ماهر و آموزش دیده خود را از دست داده و دو برابر هزینه معمول را به دلیل ناکارآمدی عملیاتی متحمل می شوند(ازودوجی و امباه[5]، 2017).

 

طبق مطالعات مختلف، نشان داده شده است که حفظ و نگهداشت منابع انسانی یک سازمان با عواملی از جمله حقوق و مزایا، محیط کاری، ارتباط با همکاران، فرهنگ سازمانی، انگیزه، رضایت شغلی، فرصت‎های آموزش و توسعه، تعادل بین کار و زندگی، حمایت مدیریت، رهبری در سازمان و شیوه های مختلف مدیریت منابع انسانی همبستگی مثبت دارد(الشمرانی[6] و همکاران، 2023; سینگ[7]، 2019؛ دانپات[8] و همکاران، ۲۰۱۸). همچنین تحقیقات دیگر اثبات نموده اند، کارکنانی که از شغل و سازمان خود راضی هستند و پاداش و مزایای مناسبی دریافت می کنند، دارای درجه رضایت و وفاداری بالاتری بوده که این امر جهت حفظ و نگهداشت آنها برای مدت زمان طولانی اتفاق مثبتی می باشد(نگوین و ها[9]، 2023؛ کیم و وین[10]، 2020).


[1] Hales

[2] Sorn

[3] Ramos

[4] Ababneh

[5] Ezeuduji & Mbane

[6] Alshamrani

[7] Singh

[8] Dhanpat

[9] Nguyen & Ha

[10] Kim & Vinh

مدیریت منابع انسانیحفظ و نگهداشت منابع انسانیحفظ منابع انسانینگهداشت منابع انسانی