حریم خصوصی یک حق اولیه یا یک کالای لوکس

3 اردیبهشت 1403 - خواندن 5 دقیقه - 120 بازدید

بسمه تعالی

حریم خصوصی یک حق اولیه یا یک کالای لوکس

زیتگیست[1] مدرن، طرفدار شفافیت، ایجاد ارتباطات مختلف و پیوستگی بیش از پیش است. در کنار این تغییرات، شاهد ظهور یک روند پیرامون توجه به حریم خصوصی هستیم. این روند، رویکردمان را به حریم خصوصی و هویت دیجیتال متحول خواهد کرد.


مقدمه

تعاملات ژئوپلتیکی، گفتمان های همکاری را ارتقا می بخشد ولی به طور ناخودآگاه شاهدیم که میل به انزوا در میان جمعیت نیز رو به گسترش است. در جهانی که تعرض به حریم خصوصی، تبدیل به امری عادی شده است، مسائل امنیتی و تنش های ژئوپلتیکی افزایش خواهد یافت. به همین خاطر، اشتیاق انسان ها به انزواگزینی و استفاده از پناهگاه های دیجیتال بیش از پیش خواهد شد. در این راستا، افراد برای حفظ حریم خصوصی خود به عنوان یک کالا ارزش قائل می شوند.


چه چیزی در حال تغییر است؟

آنچه اکنون مشاهده می شود، تمایل به ایجاد دهکده جهانی و تحقق سیستم های تبادل داده باز است. با این حال، همراه با چنین تغییراتی، یک «نشانه تغییر[2]» دریافت می شود؛ «محصولات و خدمات با توجه به حریم خصوصی می توانند از رقبای خود متمایز شوند». به عبارت بهتر، حریم خصوصی زمانی یک حق اولیه محسوب می شد ولی اکنون یک کالای لوکس است. برای نمونه، تمایل مسافران و گردشگران به تنهابودن یا اقامت در مناطق بکر و به دور از جمعیت یا تمایل مشتریان به خرید کالاهایی که حریم خصوصی آنان را به خطر نمی اندازد، حکایت از این تغییرات می کند.

علاوه بر این، شرکت های فناوری تا پیش از این هدایت کننده داده های کاربران بودند ولی اکنون با تقاضای فزاینده ای برای ایجاد نوآوری در جهت ارتقابخشی به حریم خصوصی مواجه شده اند. در نتیجه، آن ها ناچار خواهند شد تا تعادل میان شفافیت و حریم خصوصی را مجددا مورد بازنگری قرار دهند.


چرا این موضوع مهم است؟

اقتصاد مدرن که با جریان آزاد اطلاعات معرفی شده است، معمولا مرز میان منافع عمومی و منافع شخصی را نادیده می گیرد. با این حال افزایش تمایل به حفظ حریم خصوصی، نیازمند بازنگری پیرامون این مرز است. افراد نه تنها علاقه مند به حفظ اطلاعات شخصی خود هستند بلکه نسبت به حضور فیزیکی خود نیز دغدغه مندند. این نشان از ظهور یک فرهنگ جدید در جوامع دارد. این فرهنگ، الگوهای کسب وکار، اقتصاد دیجیتال و خط مشی ها و سیاست های دولت را به چالش خواهد کشید. به همین خاطر، علی رغم تقویت همکاری های بین المللی، گفتگوها و تعاملات پیرامون حریم خصوصی نیز توسعه خواهد یافت.


پیامدها

تبدیل حریم خصوصی به یک کالای لوکس پیامدهای مختلفی خواهد داشت که در ادامه به اهم آن ها اشاره می شود:

v فعالان حوزه های گردشگری به سمت ارائه پیشنهادات انزواگرایانه متمایل خواهند شد.

v شرکت های پیشرو فناوری، الگوریتم های خود را بازنگری کرده و در جهت تقویت حریم خصوصی پیش خواهند رفت.

v صنعت املاک و مستغلات توجه به حریم خصوصی را در اولویت خود قرار خواهد داد: مانند ساخت خانه هایی با دیوارهای عایق صدا و سیستم های امنیتی هوشمند.

v قوانین حاکمیت دیجیتال در جهان سخت تر شده و استانداردهای بالاتری برای مدیریت داده و افزایش رضایت فردی ایجاد می شود.


سوالات

مدیران راهبردی باید این سوالات کلیدی را مدنظر قرار دهند:

1) چگونه کسب وکارها می توانند ارزش پیشنهادی خود را برای در نظرگرفتن حریم خصوصی به عنوان یک پیشنهاد اصلی دوباره تنظیم کنند؟

2) رگولاتورها چه نقشی باید در حفظ تعادل بین سیال بودن داده ها و حقوق حریم خصوصی فردی ایفا کنند؟

3) فناوری از چه راه هایی می تواند به عنوان توانمندی برای انزوای شخصی بدون کمک به چندپارگی اجتماعی عمل کند؟

4) تعاملات بین المللی در مورد حریم خصوصی چگونه بر سیاست های داخلی و راهبردهای تجاری اثر می گذارد؟


خلاصه

از آنجا که صدای تغییر احساسات عمومی به سمت اهمیت قائل شدن به حریم خصوصی شنیده می شود، کسب وکارها، دولت ها و افراد باید مواضع خود را پیرامون حریم خصوصی دوباره تنظیم کنند. این هشدار، تبدیل شدن حریم خصوصی از یک حق اولیه به یک کالای لوکس را نشان می دهد. فعالان تمامی حوزه ها بهتر است این تغییرات را از نزدیک دنبال کنند زیرا ممکن است به زودی تحت تاثیر آن قرار گیرند.


منابع

· گزارش تلر[3]: چین سیاست بدون ویزا را آزمایش می کند.

· همکاری چندجانبه بین المللی چین و روسیه: گزارش تلر.

· اهداف و چالش های سهم بازار جهانی خودروهای برقی: نرم افزار شارژ EV.

· سناریوهای احتمالی آینده برای ایجاد نگرانی در مورد حریم خصوصی: فاندم آینده[4].


[1] روح زمانه (به آلمانی: Zeitgeist) ترجمه واژه ای است فلسفی از زبان آلمانی که خود برگرفته از زبان لاتین (به لاتین «genius saeculi») است. این عبارت آلمانی از طریق زبان انگلیسی تقریبا به همه زبان های دنیا راه باز کرده و بدون تبدیل به زبان بومی، مورد استفاده قرار می گیرد. روح زمانه، روش و نوع تفکر و احساسات یک مقطع زمانی یا به عبارت دیگر دوران خاصی را تشریح یا توجیه می کند.

[2] weak signal

[3] Teller Report

[4] Future Fandom