فناوری و نسل Y، X و Z

30 اردیبهشت 1403 - خواندن 5 دقیقه - 78 بازدید

باسمه تعالی


نسل های مختلف بر اساس قواعد سازمان های آماری ایالات متحده آمریکا و مجمع جهانی اقتصاد یا توسط برخی از اندیشمندان نام گذاری می شوند. این یادداشت قصد دارد به معرفی هر یک و ارتباط آنان با فناوری بپردازد.


نسل ایکس[1]

تولد این نسل در اوایل دهه ۱۹۶۰ آغاز شد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به پایان رسید که در ایران مابین دهه ۴۰ تا شروع دهه ۶۰ است. با توجه به این که این نسل در زمان پر تلاطم دنیا متولد شده تغییر برای آن یک مسئله عادی می شود. آن ها در پی تغییر هستند و به امکانات جدید دسترسی مناسبی دارند.

به همین خاطر، اطلاعات آن ها تنها محدود به شهر یا کشور محل زندگیشان نیست بلکه اطلاعاتشان در سطح جهانی می باشد. بزرگترین ویژگی نسل ایکس توانایی برقراری ارتباط آنان با جامعه اطرافشان است. در حوزه فناوری، این نسل شاهد ظهور رایانه های شخصی، آغاز عصر بازی های رایانه ای، تلویزیون کابلی و اینترنت بوده است.


نسل وای یا ایگرگ[2]

تولد این نسل جایی در اواخر دهه ۱۹۷۰ یا اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و در اوایل دهه ۲۰۰۰ به پایان رسیده است که در ایران برابر با شروع دهه پنجاه تا پایان دهه هفتاد است. دهه شصتی ها اولین نسلی هستند که والدینشان از آن ها در امور فناوری کمک می گیرند.

برای نمونه پدر خانواده در انتظار فرزندش است تا وی برای او تلفن همراهش را راه اندازی کند. به این نسل، نسل هزاره نیز گفته می شود. این نسل بیشتر از باقی مردم از کیف پول الکترونیکی روی تلفن همراه استفاده می کنند یا با ارزهای دیجیتال، خرید آنلاین انجام می دهند.


نسل زد[3]

تولد از سال ۱۹۹۷ میلادی (مصادف با ۱۳۷۶ شمسی) تا سال ۲۰۱۰ میلادی (برابر با ۱۳۸۹ شمسی). این نسل به این دلیل اهمیت دارد که اولین نسل اجتماعی هستند که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده اند. اعضای نسل زد، «بومی دیجیتال» لقب گرفته اند.

بخش اعظم اعضای نسل زد برای تمام عمر خود از ارتباطات و رسانه های دیجیتال استفاده خواهند کرد. نسل زد از وقتی که چشم به جهان گشوده اند در اطراف خود به طور گسترده ای با فناوری های پیشرفته ای نظیر وب جهان گستر، شبکه های اجتماعی، پیام رسانی فوری، خدمات پیام کوتاه، ام پی تری پلیرها، تلفن های همراه و یوتیوب مواجه بوده اند. به همین دلیل برخی به این نسل عنوان «شهروندان دیجیتال» نیز داده اند.

آشنایی نسل زد با هوش مصنوعی بیشتر از سایر نسل ها خواهد بود. این نسل بر این باور هستند که هوش مصنوعی اثر مثبتی بر کار، زندگی و به صورت کلی عملکرد آنان خواهد گذاشت. نظرسنجی های دیلویت نشان می دهد حدود 54 درصد از این افراد معتقدند که هوش مصنوعی زمان آنان را برای انجام کارهای خلاقانه و راهبردی آزاد خواهد کرد. این نسل بر این باور هستند که هوش مصنوعی برای آنان تهدیداتی نیز به همراه خواهد داشت؛ هوش مصنوعی ممکن است باعث از دست رفتن شغل آنان شود. بنابراین آنان نیاز به یادگیری مهارت های جدید خواهند داشت.


نتیجه

«دیپتی ساگار[4]» مدیر ارشد در «دیلویت ایندیا[5]» مطرح کرده است که: «نسل های جدید بخش جدایی ناپذیری از هر تجارت امروزی هستند. آنان عوامل اثرگذاری برای ایجاد تغییرات بوده و به صورت قابل توجهی در ساختن آینده نقش خواهند داشت». به نظر می رسد نسل جدید تغییر و تحولات موردنظر خود را با کمک فناوری محقق سازد.


منابع

خصوصیات نسل وای. دسترسی از طریق:

https://web.archive.org/web/20150526191759/http://minimedia.ir/%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D9%88%D8%A7%DB%8C-y/

گزارش فایننشال اکسپرس: نسل زد و هزاره ها انتظار دارند هوش مصنوعی تعادل میان کار و زندگی آنان را بهبود دهد. دسترسی از طریق:

https://www.financialexpress.com/jobs-career/nbspgenz-and-millennial-expect-ai-to-improve-work-life-balance-women-more-comfortable-than-men-reveals-reportnbsp-3488980/?utm_source=Express_Newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletterid-22,newslettername-financial-express-daily,itemposition-9,

مشارکت کنندگان ویکی پدیا. «Generation Y». در دانشنامه ویکی پدیای انگلیسی، بازبینی شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲.

 www.merriam-webster.com

 Adelantado-Renau, Mireia; Moliner-Urdiales, Diego; Cavero-Redondo, Iván; Beltran-Valls, Maria Reyes; Martínez-Vizcaíno, Vicente; Álvarez-Bueno, Celia (2019-11). "Association Between Screen Media Use and Academic



[1] Gen X

[2] Gen Y

[3] Gen Z

[4] Deepti Sagar

[5] Deloitte India

هوش مصنوعینسل zفناورینسل واینسل ایکس