رسانه تاب آوری چگونه محقق می شود؟

13 اردیبهشت 1403 - خواندن 8 دقیقه - 2496 بازدید
رسانه تاب آوری چگونه محقق می شود؟ پاسخ این سوال را به طور کامل در ادامه مطلب، شرح داده ایم. همچنین، راهکارهایی گفته ایم که چگونه می توان تاب آوری رسانه ها را تقویت کرد.


رسانه تاب آوری چگونه محقق می شود؟


رسانه تاب آوری به معنی توان آن ها برای مقابله با فشارها، تحولات و شرایط بحرانی می باشد. بنابراین یک رسانه تاب آور، می تواند چالش های مختلف مانند تغییرات سریع فناوری و شرایط بحرانی را بخوبی مدیریت کرده و به فعالیت هایش ادامه دهد. در ادامه مطلب، به بررسی ویژگی های اصلی رسانه تاب آور و همینطور راهکارهای تقویت مهارت تاب آوری می پردازیم.


اهمیت و نیاز به رسانه تاب آوری


در مواجهه با فشارها و تحولات گوناگون، وجود رسانه تاب آور برای حفظ اعتماد عمومی و ارائه اطلاعات قابل اعتماد، بسیار اهمیت دارد. از اینرو، رسانه ها در جایگاه خودشان بعنوان منبع اطلاعاتی و هدایت کننده های افکار عمومی، نقشی بسیار مهم دارند. بنابراین، رسانه تاب آور باید توانایی اطلاع رسانی موثر در شرایط فوری و بحرانی را داشته باشد تا بتواند جامعه را هدایت کند و مردم را در کنار همدیگر نگه دارد.تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟



ویژگی های اصلی رسانه تاب آوری چیست؟


  • انعطاف پذیری و تطبیق پذیری: یک رسانه تاب آور باید قادر باشد در مواجهه با تغییرات و شرایط جدید، تنظیمات و فرمت های خود را سریعا تغییر دهد. انعطاف پذیری و تطبیق پذیری از ویژگی های اساسی یک رسانه تاب آور است.
  • استقلال و بی طرفی: رسانه تاب آور باید مستقل عمل کند. به طوری که اخبار و اطلاعات را کاملا بیطرفانه منتشر نماید. همچنین، نظرات مختلف را بدون تعارض و تاثیرپذیری از عوامل بیرونی، بیان کند.
  • قدرت اطلاع رسانی و ارتباطات: یک رسانه تاب آور بایستی بتواند اطلاعات جدید را با سرعت به عموم مردم ارائه کرده و همبستگی جامعه را در شرایط بحرانی، حفظ کند.تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟


راهکارهایی برای تقویت تاب آوری رسانه ها


  • یکی از راه های کلیدی برای تقویت رسانه تاب آور، ارتقای آگاهی است. این ها شامل ارائه آموزش به پرسنل و متخصصان رسانه است تا نحوه هدایت و انطباق با تحولات را یاد بگیرند. همچنین، شامل آموزش مردم در مورد سواد رسانه ای می شود که به آن ها کمک می کند تا مخاطبان آگاه تری برای اخبار و اطلاعات باشند. در واقع، با توانمندسازی پرسنل رسانه و مردم می توانیم انعطاف پذیری اکوسیستم رسانه ای را افزایش دهیم.
  • یکی دیگر از جنبه های مهم در ایجاد رسانه تاب آور، دگرگونی و به روز رسانی زیرساخت های فناوری است. از آنجا که تکنولوژی با سرعت زیاد به تکامل خود ادامه می دهد، سازمان های رسانه ای باید خود را با شرایط وفق دهند تا در عرصه رقابت باقی بمانند. بدین منظور، بایستی سرمایه گذاری مناسبی در ابزارها و فناوری های پیشرفته، مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها، انجام دهند تا مخاطبان خود را حفظ نمایند. واضح است که با به روز ماندن از لحاظ آخرین پیشرفت های فناوری، بهتر می توان در برابر اختلالات مقاومت کرد و به طور موثر به مخاطبان خود خدمت نمود.


نقش دولت و سازمان ها در تقویت رسانه تاب آوری


  • دولت از طریق سیاست گذاری و حمایت، نقش مهمی در تقویت رسانه تاب آوری ایفا می کند. در واقع، دولت ها می توانند با توسعه سیاست هایی که آزادی مطبوعات، کثرت رسانه ها و شفافیت را تضمین و ترویج می کنند، محیطی مناسب برای سازمان های رسانه ای ایجاد کنند. علاوه بر این، می توانند حمایت های مالی را به سازمان های رسانه ای، به ویژه در زمان های بحران یا گذار ارائه دهند که موجب پایداری و تاب آوری بیشتر آن ها می شودمی شود.
  • همکاری و تعامل بین سازمان های رسانه ای، جامعه مدنی و سایر ذینفعان برای ایجاد رسانه تاب آوری ضروری است. دولت ها و سازمان ها می توانند با ایجاد بسترهایی برای گفت وگو، تقویت مشارکت ها و حمایت از طرح هایی که تنوع و فراگیری رسانه ها را ارتقا می دهند، گام هایی برای تسهیل این تعاملات بردارند. با همکاری یکدیگر، ذینفعان مختلف می توانند از قدرت و منابع مربوطه خود برای مقابله با چالش ها استفاده کنند. به یاد داشته باشید که ایجاد یک رسانه انعطاف پذیر، حاصل تلاشی جمعی بوده که مستلزم مشارکت فعال و همکاری سهامداران مختلف است.


پرسش و پاسخ رسانه تاب آوری


  • رسانه تاب آوری چیست؟ 
  • رسانه تاب آوری به روش ها و ویژگی هایی اطلاق می شود که رسانه را قادر به مقابله با فشارها، تحولات و بحران های مختلف می سازد. این ویژگی ها شامل انعطاف پذیری، استقلال، قدرت اطلاع رسانی و تطبیق پذیری با شرایط متغیر است.
  • چگونه می توان تاب آوری رسانه ها را تقویت کرد؟ 
  • برای تقویت رسانه تاب آوری، می توان از راهکارهایی مانند: آموزش و اطلاع رسانی، تحول و به روزرسانی زیرساخت های فناوری، سیاست گذاری و حمایت دولتی و تسهیل تعاملات بین سازمان ها و رسانه ها استفاده کرد. این اقدامات باعث تقویت و تحکیم قدرت رسانه ها در مواجهه با تحولات و بحران های مختلف می شوند.


رسانه تاب آوری ایران کجاست؟


رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان از سال ۱۳۹۳ با درک صحیح اهمیت موضوع تاب آوری برای جامعه ایران، در وهله اول با هدف ارتقاء سطح دانش و آگاهی اجتماعی در زمینه مفهوم واقعی تاب آوری و در مراحل بعدی با هدف آموزش های مجازی و حقیقی در زمینه تاب آوری، با برخورداری از تیم حرفه ای متخصص، اقدام به ایجاد شاخه جدیدی تحت عنوان خانه تاب آوری ایرانیان نمود و تاکنون قریب به یک دهه می باشد که در حوزه تاب آوری فعالیت مطالعاتی و تحقیقاتی دارد.


از ابتدای فعالیت علمی تحقیقی رسانه ایرانیان در زمینه موضوع تاب آوری، در صدد شناسایی و بازتعریف مولفه های اجتماعی تاب آوری برآمدیم و با برگزاری میزگردهای تخصصی با مشارکت حداکثری جامعه مددکاران اجتماعی ایرانیان پیرامون موضوع تاب آوری احتماعی، هم افزایی و بارش افکار درخور توجهی صورت گرفت و متعاقبا با تقویت تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان، ضرورت ایحاد یک رسانه مستقل (تحت نظارت مجموعه رسانه های ایرانیان) متمرکز بر موضوع تاب آوری احساس شد و بدین ترتیب با همفکری و همراهی دوستان تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان زیرساخت های لازم جهت تاسیس رسانه تاب آوری اجتماعی ایجاد شد و نهایتا در سال ۱۴۰۲ رسانه اطلس فارسی تاب آوری کشور به عنوان اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران بطور رسمی اعلام حضور نمود و فعالیت خود را آغاز کرد.


با توجه به اهمیت روزافزون ارتقاء تاب آوری جوامع و خصوصا وجود وبگاه های خانه و باشگاه تاب آوری ایرنیان به عنوان متولیان اصلی حوزه رسانه ای تاب آوری کشور، بر آن شدیم که این ظرفیت رسانه ای تخصصی و هوشمند را به مبحث مهم و ارزشمند تاب آوری با گرایش اجتماعی اخنصاص دهیم.


رسانه تاب آوری ایران «اطلس فارسی تاب آوری کشور» به عنوان اولین مرجع رسمی تاب آوری اجتماعی کشور در سال ۱۴۰۲ به همت دکتر جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس مجموعه رسانه های تاب آوری ایران) تاسیس شد و تحت نظر مستقیم ایشان اداره می شود.


تاب آوری رسانه ایرسانه تاب آوری ایرانرسانه تاب آوریرسانه تاب آوررسانه تاب آوری کشور