تعریف و تقویت تاب آوری سازمانی

22 اردیبهشت 1403 - خواندن 5 دقیقه - 63 بازدید

تاب آوری سازمانی توانایی سازمان برای پیش بینی، آماده سازی، پاسخگویی و انطباق با تغییرات تدریجی و اختلالات ناگهانی به منظور بقا و شکوفایی است

تاب آوری سازمانی (Organizational Resilience) به توانایی سازمان ها برای پیش بینی، آمادگی و پاسخ گویی به تغییرات مستمر محیط اشاره می کند. این ویژگی مهم برای بقا و تداوم کسب و کار سازمان ها ضروری است، زیرا به آنها کمک می کند تا از طریق برنامه ریزی، مدیریت ارشد و کارکنان میدانند که تصمیم گیری آنها بر کل سازمان تاثیرگذار است.

تاب آوری سازمانی نشان دهنده توانایی پیش بینی، مقاومت و پاسخ دهی مناسب در برابر تغییرات رخ داده است. سازمان ها با داشتن برنامه ریزی جامع و کامل و ایجاد ساختاری مناسب، می توانند تاب آوری سازمان را در هنگام وقوع بحران ها افزایش دهند تاب آوری سازمانی همچنین به توانمندی مجموعه در نگهداری و تعمیر زیرساخت های فنی در موقعیت بحرانی اشاره می کند.


 در مجموع، تاب آوری سازمانی به این معناست که یک سازمان بتواند نسبت به تغییرات اجتناب ناپذیر رخ داده، از توانایی لازم برای پیش بینی، آمادگی و پاسخ گویی به تغییرات مستمر محیط استفاده کند.

تاب آوری سازمانی شرکت ها را قادر می سازد تا در مواجهه با چالش ها همچنان بتوانند پیشرفت کنند 

تاب آوری سازمانی موجب میشود شرکت ها و موسسات از کار نیافتند و یا لااقل بتوانند عملکردهای اصلی خود راحفظ و ادامه دهند.


عناصر کلیدی تاب آوری سازمانی عبارتند از:


چابکی سازمانی:

- تغییر به سمت تصمیم گیری سریع تر، مبتنی بر داده ها و نتایج «به اندازه کافی خوب» برای فعال کردن آزمایش، یادگیری و تنظیم در پاسخ به چالش های پیچیده چابکی سازمانی میتواندتوانایی یک سازمان برای تجدید خود، سازگاری، تغییر سریع و موفقیت در یک محیط با تغییرات متغیر، آشفته و مبهم باشد 


 تیم های توانمند

- مسئولیت پذیر نگه داشتن تیم ها و دادن مالکیت یا سهمی از نتایج سازمان به آنها به طوری که آنها برای اجرای برنامه های استراتژیک و نزدیک ماندن به مشتریان احساس قدرت کنند.

تیم به تعدادی از افراد اطلاق می شود که برای نیل به یک هدف یا نتیجه مشترک با هم کار می کنند. هر تیم مجموع اجزای آن است، به این معنی که اعضای تیم برای رسیدن به نتیجه به یکدیگر تکیه می کنند. تیم ها برای حل مشکلات، ایجاد محصولات جدید و سایر کارکردها مانند همسو کردن علایق و اهداف با یکدیگر همکاری می کنند.



 مدیریت منعطف و سازگار

- واکنش به بحران ها یا موقعیت های فشار، یافتن درس و سازگاری مداوم

- اذعان به اینکه رهبران سازمان ممکن است همه پاسخ ها را نداشته باشند و مایل به پرسیدن سوال باشند تاب آوریو انعطاف پذیری مدیران در محل کار، بدین معنی است است که آنها قادر هستند در زمان های بحرانی، بدون قربانی کردن نیازها، برنامه های خود را مطابق با واقعیت شرایط تغییر دهند و در نتیجه، پیشرفت و بهره وری را در دوران گذار یا دوره های هرج و مرج نیز حفظ می کنند منعطف بودن مدیران به حمایت یابی و استفاده از همه ظرفیتهای سازمان و در نتیجه ایجاد تاب آور یبهینه کمک میکند.


فرهنگ حمایتی

- حفظ و تاکید بر امنیت روانی موجب میشود تا کارکنان احساس کنند فضایی برای نوآوری دارند و بدون ترس از مجازات اشتباهات فرصت خلاقیت و نوآوری دارند.

سازمان های تاب آور به صورت سلسله مراتبی مدیریت نمی شوند، بلکه به تمرکززدایی، خود سازمان دهی و تصمیم گیری مشترک برای تقویت تاب آوری و انطباق در محیط های پیچیده و پویا متکی هستند توانمندسازی کارکنان در تمام سطوح با صلاحدید و مسئولیت در قبال منافع سازمانی کلیدی است


توسعه تاب آوری سازمانی مستلزم یک شورای راهبردی و استراتژیک برای شناسایی فرصت ها و تهدیدات سازمان است، ایجاد فرهنگ تاب آوری از طریق مدیریت و رهبری موثر، ترویج ارتباطات سیال بین مناطق، تشویق خلاقیت و نوآوری در بین کارکنان است و همچنین در دسترس بودن منابعی مانند پرسنل، امکانات، فناوری، تامین مالی و اطلاعات از جمله مواردی است که بایستی در این فرهنگ حمایتی لحاظ شود.


تاب آوری سازمانی ه شرکت ها را قادر می سازد تا با پرورش چابکی، تیم های توانمند، رهبری سازگار و فرهنگ حمایتی، در مواجهه با تغییرات پیشرفت کنند. توسعه تاب آوری مستلزم برنامه ریزی استراتژیک، توانمندسازی کارکنان و تعهد منابع است.




تاب آوری سازمانیتاب آوری سازمان تعریف تاب آوری سازمانی سازمان تاب آورتقویت تاب آوری سازمان