احترام سازمانی

6 خرداد 1402 - خواندن 6 دقیقه - 406 بازدید

"مدیران قدرتمند با ایجاد فرهنگ احترام در سازمان خود،کارکنانی کاملا دلبسته ایجاد می کنند"

بی احترامی در محل کار به امری شایع تبدیل شده است.اما نکته جالب توجه آن است که پیامدهای این رفتار اختاپوس گونه که هر پای آن بخشی از سازمان را آماج قرار میدهد ، یک هدف را دنبال می کند و آن هم لطمه زدن به سود و در نهایت برند شرکت می باشد.در بیشتر مواقع کسانی که بی احترامی در محل کار را تجربه می کنند به شیوه ای منفی و حتی در برخی موارد بیش از حد تلافی جویانه به آن پاسخ می دهند.

هنگامی که کارکنان احساس می کنند با آنها بی احترامی می شود، خلاقیت شان کاهش می یابد،آزرده می شوند و در بدترین حالت حتی ممکن است کار خود را ترک کنند.

حدود نیمی از کارکنان آگاهانه تلاش خود را کاهش می دهند یا کیفیت کار خود را پایین می آورند.این بی احترامی در انتها به روابط مشتریان با سازمان نیز لطمه می زند.بررسی ها نشان میدهد ، احتمال این که مشتریان از شرکتی که کارمندان بی ادبی دارد خدمات دریافت کنند کم است و زمانی که شاهد یک تعامل نامحترمانه باشند،آن رفتار را به تمام کارکنان،سازمان و حتی برند تعمیم می دهند.

اما سئوال اصلی این است که چگونه با بی احترامی برخورد و آن را کنترل کنیم؟

برای درک اهمیت این موضوع، فقط کافیست که بدانیم زیر نظر نداشتن دقیق رفتارها در سازمان ممکن است بی احترامی را به درون تعاملات روزانه شرکت نفوذ داده و این معضل اثرات خود را در قالب از دست دادن کارکنان،مشتریان و در نهایت کاهش بهره وری نشان دهد و میلیون ها تومان هزینه را بر دوش سازمان ها تحمیل نماید.

هزینه های بی احترامی در سازمان

بسیاری از سازمان ها به این موضوع که بی احترامی کار اشتباهی است اذعان دارند،اماهمه ی آنها از هزینه های آن غافل هستند چرا که این هزینه ها برای سازمان کاملا غیر ملموس است.

افرادی که مورد بی احترامی قرار می گیرند،اغلب فرد بی احترام کننده و سازمان را مجازات می کنند و این اقدام را به حق می دانند،هرچند اغلب احساسات خود را پنهان نگه می دارند.

برخی از این هزینه ها عبارتند از:

1.صدمه به خلاقیت:بی احترامی باعث می شود که افراد بخشی از آفرینش گری،ابتکار و قدرت سازندگی خود را پنهان نمایند و ترجیح می دهند که آن را در جایی و یا سازمانی دیگر به کار بگیرند.

2.تخریب عملکرد و روحیه کار تیمی:فردی که در یک تیم کاری از سوی مدیران بالادستی مورد بی احترامی قرار می گیرد می تواند به سادگی و با ایجاد بد رفتاری و یا بی نظمی در کار تیمی اخلال ایجاد نماید.

3.روی گردان شدن مشتریان:همواره به یاد داشته باشیم که بی احترامی،علاوه بر مخاطب آن سایر بینندگان را نیز معذب و پریشان می کند.این عمل باعث می شود که مشتریان تحت تاثیر رفتار نامناسب فردی که به او بی احترامی شده است قرار بگیرند و با نارضایتی آن سازمان را در مراودات خود کنار بگذارند.

همانگونه که بررسی کردیم،بی احترامی،علاوه بر پرهزینه بودن،توجه،زمان و انرژی بسیاری را معطوف خود می کند.

آن چه که مدیران برای کنترل و مدیریت بی احترامی در سازمان ها انجام می دهند را میتوان به دو بخش تقسیم نمود:

بخش نخست به خود آگاهی افراد و مدیران مربوط می باشد.فرد باید از رفتار و اعمال خود آگاه باشد و بداند که نظر دیگران چگونه است.رفتار خود را بر اساس احترام شکل دهد،به گونه ای که سرمشق رفتار خوب برای سایرین قرار بگیرد.بدیهی است زمانی رفتار شما به عنوان الگو در نظر گرفته می شود که از رفتار خود بازخورد داشته باشید و فضایی را ایجاد نمایید که کارکنان بدون ترس نسبت به رفتار شما اعلام نظر نمایند.هر چند بایستی این نکته را در نظر داشت که کارکنان در پاسخگویی همیشه صادق نمی باشند.

بخش دوم به مدیریت سازمان در مقابل بی احترامی مربوط می شود.نخستین گام برای کنترل بی احترامی در سازمان،اجتناب از استخدام افراد بی نزاکت است.این مهم از طریق پرس و جو و کسب اطلاعات از شرکت های قبلی فرد مورد نظر و اصلاح و منطبق کردن آئین نامه های استخدامی با فرهنگ احترامی که مورد خواست شرکت می باشد صورت می پذیرد.

احترام یک امر کاملا اکتسابی است.پس شرکت ها می توانند احترام گذاری را به کارکنان خود آموزش بدهند،چرا که بسیاری از افراد متوجه رفتار نامحترمانه خود نمی باشند اما زمانی که مطابق با خط مشی مورد انتظار شرکت آموزش می بینند،آنگاه شرایط تغییر خواهد کرد.برای ساده تر شدن کار،هر واحد در سازمان حکم یک تیم را دارد.برای این تیم های کاری باید ها و نبایدهای رفتاری را به وجود آورید و مشخص کنید که کدام رفتارها نتیجه بخش و در راستای هدف های سازمان هستند و کدام رفتارها نتیجه بخش نیستند.در همین راستا رفتار های خوب و مورد پذیرش را پاداش بدهید و رفتارهای بد و نامحترم را مجازات کنید.

از آنجایی که حافظه های سازمانی به سرعت تهی می شود،اهمیت بسیار زیادی دارد که درباره ی تجربیات و واکنش کارکنانی که به دلیل بی احترامی از شرکت جدا شده اند داده هایی را جمع آوری و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی نسبت به اصلاح ساختار،ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب و آموزش صحیح منطبق بر احترام اقدام نمایید.

بنابراین هر چه افراد احترام بیشتری را در سازمان دریافت کنند،بر تعهدشان نسبت به سازمان افزوده می شود و در مقابل،نبود احترام می تواند آسیب جدی را در سازمان ایجاد نماید.

مطلب را با جمله ای از کتاب"گفت و گوهای سرنوشت ساز"به پایان می رسانم که می گوید:

((احترام مثل هواست.تا وقتی وجود دارد به آن فکر نمی کنیم،اما وقتی از ما گرفته شود همه به فکر آن می افتیم))

خلاقیت سازمانیفرهنگ سازمانیاحترام سازمانیتخریب عملکرد