هشدار درباره بازی«مریم» - شب نشینی با اجنه و ارواح با بازی مریم

25 مرداد 1402 - خواندن 5 دقیقه - 236056 بازدید

❌❌🔴 هشدار درباره بازی«مریم» 🔴❌❌

شب نشینی با اجنه و ارواح با بازی مریم



بازی نهنگ آبی برای نخستین بار اثبات نمود که حتی چالش های دنیای مجازی که عموما به منظور سرگرمی و تفریح طراحی، پیاده سازی و توزیع شده اند این قابلیت را دارند تا زندگی برخی از افراد با روحیات و شرایط سنی مختلف را مختل کرده و آنان را مجبور به انجام اعمالی غیرمنطقی کنند. با گذشتن از موج سنگین و سهمگین نهنگ آبی، بازی جدیدی با نام «مریم» در فضای مجازی به شدت مورد تبلیغات گسترده قرار گرفت که بسیاری از منابع به نوعی از آن به عنوان موج دوم بازی های مخربی مانند نهنگ آبی یاد می کنند. برخلاف نهنگ آبی که تنها راه بازی، انجام دستوراتی بود که به صورت روزانه و طی ۵۰ روز به کاربر یا بازیکن داده می شد، مریم دارای محتوای داستانی و تصویری است. بازی مریم که برخی از کارشناسان آن را ادامه دهنده راه «بازی نهنگ آبی» یا «چالش مومو» می دانند، موضع گیری روان شناسان و کارشناسان را به دنبال داشته تا برخی آن را عاملی بر اختلالات روحی - روانی و البته خودکشی بدانند. سازنده بازی مریم فردی به نام سلمان الحربی متخصص در زمینه برنامه نویسی و هوش مصنوعی است. این بازی هم اکنون پس از گذر مدت زمانی دوباره به دوران اوج خود رسیده است.

◀️ داستان بازی:

❌ داستان مریم روایتگر مردی است که در جنگل با دختری جنگ زده با همین نام آشنا می شود. به مرور و با پیشروی در بازی، مریم خاطراتی دردناک از خانواده اش برایتان بازگو می کند و در همین مدت زمان کوتاه، با سامانه هوش مصنوعی فوق العاده خود، شدیدا به شما وابسته می شود. مریم در جنگلی گم شده و از کاربر خواهش می کند که او را به خانه و خانواده اش برساند. اما کمک به این دختربچه کار ساده ای نیست و در طی مسیر اتفاقات وحشتناک و دلهره آور و تهدید های زیادی در ارتباط با اجنه و جن زدگی برای بازیکن پیش می آید.

❌ در ابتدای بازی اجازه دسترسی به موقعیت مکانی، شماره همراه و صفحات مجازی مخاطب در اپلیکیشن های مختلف از کاربر اخذ می شود که اکثر نصب کنندگان این بازی بدون خواندن شرایط و مقررات بازی آن را می پذیرند. البته این موضوع فقط به بازی مریم ختم نمی شود و تقریبا اکثر کاربران گوشی ها و گجت های هوشمند در هنگام نصب هر برنامه یا بازی شرایط و مقررات تعیین شده از سوی توسعه دهنده را موردمطالعه قرار نمی دهند.

❌ گرچه تمام وقایع بازی در طول یک شب رخ می دهد، اما بازیکن شب درازی در پیش دارد و گذشتن از وقایع و شخصیت هایی که در این شب دراز پیشروی او قرار می گیرد، بستر اصلی داستان بازی را شکل می دهد. روال بازی به این گونه است که پس از چند دقیقه بازی پی درپی به پایان می رسد؛ ولی اگر بازیکن تحت هر شرایطی از بازی خارج شود تا یک روز اجازه دسترسی به بازی به او داده نمی شود. یکی از نکات جالب در خصوص مریم این است که تنها یک بار در ۲۴ ساعت می توانید بازی را تجربه کنید و به همین خاطر با اتمام بازی، فرصت مجدد تجربه آن و انتخاب دیالوگ هایی متفاوت به صورت آنی وجود ندارد.

❌ پس از اتمام مراحل بازی، از نصف شب طبق ساعت تنظیم شده توسط برنامه نویس که معمولا در بازه ۳ الی ۴ نصف شب به وقت ایران است، تماس ها از شماره ناشناس خارجی به گوشی همراه مخاطب شروع می شود که حاوی این پیام که «ما هنوز با تو کار داریم» است.

❌ این تماس ها بارهاوبارها برای مدتی ادامه پیدا دارد و صدا های عجیبی از تلفن همراه شخصهم به آن اضافه می شود تا مخاطب را مجاب کند که حقیقتا جن زده شده است. در ادامه تماس ها رفته رفته از نصف شب به تمام طول روز می رسد.

❌❌ در نهایت با وحشت هایی که محصول آزار ارواح سرگردان و اجنه، در رده سنی کودکان و نوجوانان مخاطب این بازی است، آن ها را دچار استرس و اضطراب نموده و حتی در مقطعی دست به خودکشی می زنند. مریم به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی قابل بازی است؛ اما ترجمه فارسی آن با اشکالات زیادی همراه است. خصوصیات مریم مانند بسیاری از بازی های ژانر ترسناک دیگر است. اما دلیل اطلاع رسانی و هشدار در خصوص ممانعت از تجربه این است که مریم هیچ هدفی جز القای ترس و دلهره به کاربر ندارد. در واقع تمرکز قاطع بازی در به تصویرکشیدن درد، تنهایی، ترس، اضطراب و هم کلامی با موجوداتی فرا انسانی مانند اشباح و اجنه از دیگر عواملی هستند که می توانند کاربران کم سن را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهند.

پدرام صنعتی (مولف و پژوهشگر حوزه علوم رایانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سواد رسانه ای)

سواد رسانه ایمریمبازیخودکشیخطرناک