بررسی وضعیت فرآیند برنامه ­ریزی تربیتی و آموزشی و ارائه الگوی بهینه (مطالعه موردی: یکی از مراکز آموزشی کشور)

13 دی 1402 - خواندن 7 دقیقه - 144 بازدید

بررسی وضعیت فرآیند برنامه ­ریزی تربیتی و آموزشی و ارائه الگوی بهینه (مطالعه موردی: یکی از مراکز آموزشی کشور)

چکیده :

موفقیت هر سازمان آموزشی از جمله مرکز آموزشی مورد نظر، در راستای تحقق اهداف آموزشی، در گرو برخورداری از یک نظام آموزشی کارآمد، منسجم و پویا است. از این رو پژوهش حاضر با هدف دستیابی به فرآیندهای بهینه برنامه­ ریزی تربیتی و آموزشی، از طریق شناسایی، ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود این فرآیند­ها، در این مرکز صورت گرفته است. مهم­ترین سوالی که نتایج این پژوهش را به خود معطوف کرده، این است که وضعیت موجود و مطلوب (بهینه) فرآیند برنامه ­ریزی تربیتی و آموزشی در مرکز چگونه است؟ در این پژوهش از روش ترکیبی کمی (توصیفی، پیمایشی) و کیفی بهره­گیری شده و جامعه آماری آن شامل کلیه مربیان، مدیران و مسئولین این مرکز است. بنابراین روش انتخاب نمونه تحقیق شامل کل جامعه بوده که از طریق تمام شماری حاصل شده است. جهت گردآوری داده ها از روش میدانی و اسنادی استفاده شده و ابزار گردآوری داده­ها در روش میدانی پرسش­نامه، مصاحبه و مشاهده و در روش اسنادی بررسی مبانی نظری و بررسی مستندات بوده است. در تحلیل داده­ها از روش تحلیل مقایسه­ای (مقایسه یافته­ها با مطلوب­ها و مدل­های علمی) و اکتشافی استفاده شده که در نهایت، نتیجه­ای که از این پژوهش به دست آمده، ارائه تصویر کلی از وضعیت موجود فرآیند برنامه ­ریزی تربیتی و آموزشی در قالب جدول و نمودار و ارائه فرآیند­های بهینه برنامه ­ریزی تربیتی و آموزشی در مرکز و به دنبال آن مقایسه وضع موجود با وضع بهینه و ارائه پیشنهادات جهت بهبود وضع موجود بوده است.

واژگان کلیدی: برنامه­ ریزی­ آموزشی، مستند­سازی فرآیند، روش بهینه، نظام آموزشی مرکز

مقدمه:

یکی از مراحل کلیدی در طراحی نظام جامع آموزش ، طراحی زیر نظام ها و فرآیندهای اصلی آن است. فرآیندها در حقیقت معرف فعالیت­های لازم برای تحقق اهداف در اجرای مراحل اصلی نظام آموزش بوده که به وسیله آن­ها شیوه و نحوه انجام امور در نظام آموزش تعیین و تبیین می گردد. در این بین شناسایی مراحل طراحی فرآیندها و شناخت دقیق فرآیندهای رایج برنامه­­ریزی تربیتی و آموزشی در مرکز ... مسئله مهمی است که می­تواند به مستندسازی نظام آموزشی کمک کند. در این فاز محقق اشکالات و ناهماهنگی های بین وضع موجود با مبانی نظام مطلوب آموزش را کشف و در مدل نهایی، آن­ها را رفع می نماید. از طرف دیگر بسیاری از نقاط قوت نظام موجود آموزش را نیز که از انباشت تجربیات در موضوع آموزش بدست آمده در این فاز شناسایی شده تا در مدل مطلوب و نهایی لحاظ گردد.

حرکت به سوی وضع مطلوب، از طریق شناخت وضع موجود، همواره به عنوان یک رویکرد اساسی محسوب می شود که در این راستا مطالعه و شناخت وضع موجود فرآیند برنامه­ریزی تربیتی و آموزشی به منظور ترسیم وضع مطلوب آن نظام، امری ضروری و غیر قابل انکار خواهد بود. شناخت وضع موجود فرآیند برنامه­ریزی تربیتی و آموزشی، مستند نمودن و ترسیم نقشه فرآیند یکی از روش­های مفید و کاربردی برای ارتقاء کیفیت آن فرآیندها است. همان­گونه که از اسم این روش پیداست، راهی برای نگاه دقیق و موشکافانه

به فرآیندها به منظور درک بهتر، ساده­تر و منطقی­تر آن­ها برای تسهیل در ارتقای فرآیندها است. مستند­سازی فرآیند در واقع ترسیم تصویری ساده و کامل از یک فرآیند است. نیاز به ارتقای مستمر کیفیت در آموزش امر شناخته شده­ای است، ولی معمولا انتخاب بهترین راه و چگونگی ارتقای کیفیت کار ساده­ای نیست. امروزه با وجود روش­ها و ابزارهای متنوع ارتقای کیفیت، به عنوان راهنمای عمل، مداخله در فرآیندهای خدمت برای صاحبان فرآیندها تسهیل شده است (تبریزی، 1390، صص19- 18).

برنامه­ریزی به مفهوم ساده­اش یعنی نقشه کشیدن برای رسیدن به هدف­های مطلوب و مورد نظر (فیوضات،1389، ص9). بدون شک چگونگی تدارک امکانات و تامین نیازهای آموزشی جامعه یا سازمان مستلزم برنامه­ریزی است. یعنی آنان که مسئولیت اداره نظام آموزشی جامعه یا سازمان را به عهده دارند، اگر از روش­ها و اصول برنامه­ریزی آموزشی بهره گیرند بهتر می­توانند در تامین فرصت­های آموزشی برای مردم و نیز منطبق کردن این امکانات و فرصت­ها با انتظارات جامعه عمل کنند. برنامه­ریزی آموزشی به مفهوم جدید شاخه­ای از علوم تربیتی است که از عمر آن نزدیک به یک قرن می­گذرد. این دانش جدید در خلال چند دهه اخیر کاربرد گسترده­ای در نظام آموزشی پیدا کرده است (خلیلی شورینی، 1381، ص23). به گونه­ای که می­تواند از سویی، مدیران و مسئولان نظام­ آموزشی مرکز ... را در اداره و اصلاح فعالیت­های تربیتی مرکز مدد ­رساند و از سویی دیگر، شیوه­ها و الگوهایی را در خصوص توسعه آموزش به منظور ارتقاء مهارت­های حرفه­ای، قابلیت و ... ارائه دهد.

بهره­گیری از دانش و تجربیات گذشته در فرآیندهای آموزشی از جمله فرآیند برنامه­ریزی آموزشی، یکی از اصول اساسی کیفی سازی فعالیت­ها به شمار می­رود. بر این اساس برنامه­ای می­تواند با اقبال سازمان مواجه شود که در رعایت این اصل، دقت و اهتمام لازم صورت گرفته باشد. اکثر مدیران آموزش در این زمینه که تدوین هر برنامه بر پایه تجربیات گذشته، به کیفی سازی آن کمک خواهد نمود اتفاق نظر داشته و تصریح این نکته را که محتوای ارائه شده برچه اندیشه­ها و دستاوردهایی مبتنی بوده است را لازمه پیروی از موازین اخلاق علمی می­دانند. به این ترتیب، مستندسازی فرآیندها و تجربیات آموزشی شکل گرفته، معیاری برای محک زدن درجه اعتبار و اصالت برنامه یا فعالیت ارائه شده محسوب می­گردد.

 بیان مساله:

ضرورت برنامه­ریزی برای هر سازمان و موسسه­ای به اندازه­ای روشن می­باشد که نیازی به تبیین و توجه وجود ندارد. برنامه­ریزی برای هر سازمان به میزان تنفس برای یک موجود زنده دارای اهمیت است. موسسات آموزشی نیز همانند هر سازمان و نهادی مسئولیت ارائه خدمات خاصی را عهده­دار می­باشند، ناگزیرند که با بهره­گیری از دستاوردهای برنامه­ریزی به انجام مسئولیت­های خود دست یابند و به اتکای برنامه­ریزی در جهت تحقق اهداف مورد نظرشان گام بردارند (هربرت[1]، 1997، ص267).

برنامه­ریزی آموزشی در واقع فرآیند بررسی و شناخت مسائل، تعیین نیاز، تعیین اهداف، روش­ها، فعالیت­ها، منابع و برنامه­های آموزشی است، که از اهمیت ویژه­ای در مراکز آموزشی برخوردار است. در برنامه­ریزی آموزشی الگوها به طور کلی به دو دسته تقسیم می­شوند: 1- الگوهای تعاملی 2- الگوهای منطقی.

در الگوهای تعاملی فرآیند برنامه­ریزی کمتر سازماندهی شده­اند. در این الگو برنامه­ریزی به صورت رویه­های منطقی، مداوم و مرتبط صورت نمی­گیرد، بلکه برنامه­­ریزی از دید این الگو عبارت است از تعامل، تفسیر و تصمیم­گیری و باز تعامل (آدامز[2]، 1989).

......

.......


بررسی وضعیت فرآیند برنامه ­ریزی تربیتی و آموزشی و ارائه الگوی بهینه (مطالعه موردی: یکی از مراکز آموزشی کشور)