تعلیم و تربیت مبتنی بر خطا

27 بهمن 1402 - خواندن 4 دقیقه - 129 بازدید

‍ 💢 تعلیم و تربیت مبتنی بر خطا

🔸 زندگی همیشه برد نیست و کودکان و دانش آموزان باید آماده شوند تا از شکستها عبرت بگیرند و تجربه های شگفت انگیزی کسب کنند. آنکس که شکست می خورد؛ ضعیف و ناتوان نیست؛ بلکه امکان دارد که مسیر را درست نیامده باشد و یا از مسیر درست فاصله گرفته باشد.

🔸 امید و انگیزه هرگز نباید از کودک و دانش آموزان گرفته شود؛ همواره با ارائه ی احساس مثبت آنها را ترغیب نموده و ایشان را به گونه ای توجیه کنیم که اشتباه و خطا فرصتی برای یادگیری و تجربه ای گرانبهاست.

🔸 یک مشاور آموزشی در بریتانیا که عاشق بازی های رایانه ای است؛ می گوید: در بازی های رایانه ای اگر شکست بخورید؛ دوباره می توانید آن را انجام دهید و یا بازی، درست شما را به همان جایی بر می گرداند که بودید و شما را تشویق می کند تا یکبار دیگر آن را انجام دهید و دوباره تلاش کنید.

🔸 بازی های رایانه ای برای ایجاد انگیزه به بچه ها روش کاملا متفاوتی است و به کمک بازی های رایانه ای و ارتباط آن با زندگی واقعی کودکان و دانش آموزان؛ تبدیل اشتباه به یک تجربه ی بزرگ حائز اهمیت است.

🔺تفاوت شکست در دنیای واقعی با دنیای مجازی؟

🔸 شکست در بازی های رایانه ای خصوصی است و خود کودک متوجه آن است؛ اما اگر کودک یا دانش آموز در دنیای واقعی با شکست مواجه شود؛ امکان دارد که کودک در جمع دوستان، هم کلاسی ها و معلم، احساس شرمندگی به او دست دهد و بهتر است که معلم مشکل هر دانش آموز را بصورت خصوصی با خود او مطرح نماید و آنگاه اقدام به برنامه ریزی جهت حل مشکل گردد.

🔸 در بازی های رایانه ای کودک این امکان را دارد که سطح بازی را خودش از بین سطوح ساده، متوسط یا مشکل انتخاب کند و این اصل می تواند در کلاس درس به کار آید. اذهان باید به سمتی متمرکز شود که شکست بخشی از فرآیند یادگیری است و خطا کردن و کوشش، نه تنها در مدرسه و آموزش، بلکه در بخشهای مختلف زندگی رخ خواهد داد و نسبت به این موضوع توجیه شوند و در نهایت آنچه که دانش آموزان باید فرا گیرند آن است که شکست در دنیای واقعی به منظور پایان بازی نیست!

🔸 در یکی از موسسه های زبان در مکزیک، دانش آموزان زبان را به کمک نوشتن شعر کوتاه فرا می گیرند و اشتباه کردن در این آموزشگاه زیبا است و دانش آموزان در این آموزشگاه، زبان را با آزمون یاد نمی گیرند؛ بلکه تلاش می کنند تا اثری هنری خلق کنند و هر نوع خطا و اشتباهی چون دیوار بر سر فراگیران خراب نمی شود؛ بلکه گامی ضروری برای رسیدن به موفقیت است و به همین دلیل انتظار نمی رود که دانش آموز همیشه موفق باشد و خطا و اشتباه تنبیهی به دنبال ندارد؛ بلکه فرصتی برای یادگیری است. در آموزشگاه زبان قرار نیست که یک اثر هنری و ادبی بی نقص و عالی خلق شود. دانش آموزان اثر خود را به اشتراک می گذارند و سپس هر یک نظرات خود را اعلام می دارند تا مشخص گردد که چه چیزهایی اشتباه است و بهتر است تا اصلاح شود.

🔸 در زندگی واقعی، گاهی مجبور به آزمایش و خطا هستیم و خطا کردن به ما می آموزد تا ما بهتر یاد بگیریم و با انرژی و امید بازی را ادامه دهیم.