از تعریف سواد رسانه ای تا تقویت تاب آوری رسانه ای

19 اردیبهشت 1403 - خواندن 4 دقیقه - 47 بازدید

تاب آوری رسانه ای به توانایی افراد و جوامع برای مقاومت در برابر تاثیرات منفی و تحریکات ناشی از رسانه ها اشاره دارد.

تاب آوری رسانه ای به افراد کمک می کند تا با استفاده از مهارت ها و دانش خود، به تعریف تاب آوری رسانه ای به عنوان یک پدیده چندوجهی و پیچیده در حوزه ارتباطات، اغلب به ویژگی هایی چون توانایی تحلیل و تفکر انتقادی بپردازند.


سواد رسانه ای نیز به توانایی شناسایی انواع مختلف رسانه ها، درک پیام هایی که ارسال می کنند و تحلیل پتانسیل آنها برای دستکاری و سوگیری و هم چنین رژیم مصرف اشاره دارد.


تاب آوری رسانه ای به توانایی سازمان های رسانه ای برای سازگاری، بقا و ادامه ارائه اطلاعات و خدمات، به ویژه در زمان های چالش برانگیز مانند همه گیری هم گفته شده است.

تاب آوری رسانه ای شامل غلبه بر اختلالات، حفظ ماندگاری و خدمات موثر به مخاطبان به ویژه در بحران است عده ای معتقدند که رادیو بهترین رسانه در زمانه بحران است البته با با توجه به ویژگی های خاصی که رادیو دارد، این وسیله ارتباط جمعی می تواند نقش مهمی در تاب آوری در جامعه بر عهده بگیرد.

به نظر می رسد با توجه به ویژگی های خاصی که رادیو دارد از جمله قابلیت حمل، ازران و اقتصادی بودن، ضریب نفوذ و کاربر پسند بودن برای تاب آوری بحران در آموزش و اطلاع رسانی در جنگ و حوادث تروریستی گرفته تا بحران های طبیعی از قبیل سیل و زلزله هنوز هم این وسیله گزینه ای بی رقیب می تواند باشد لذا با اطمینان می توان گفت رادیو رسانه تاب آوری است.


تحقیقات بر اهمیت مدیریت رسانه در جهت یابی بحران هایی مانند همه گیری و نیاز به رویکردهای نوآورانه برای تضمین پایداری رسانه ها تاکید می کند. سازمان های رسانه ای مختلف با چالش ها و فرصت های منحصربه فردی مواجه هستند، که از آنها می خواهد در استراتژی های خود چابک باشند تا در عصر دیجیتال رقابتی و مرتبط باقی بمانند

سواد رسانه ای در زمان بحران نمود بیشتری پیدا میکند که برای پیمایش رسانه ای خالی از تحریف و سوگیری و در دنیای پیچیده و به سرعت در حال تغییر امروزی، ضروری و حیاتی هستند.

از اهمیت تاب آوری رسانه ای می توان به افزایش آگاهی اجتماعی، مقابله با اطلاعات نادرست و تحریف شده، توانایی تحلیل محتواهای رسانه ای با دقت بیشتر، و مدیریت بهتر شوک ها و تحولات رسانه ای اشاره کرد

توسعه تاب آوری رسانه ای می تواند به سلامت روان افراد کمک کند، زیرا این مهارت به مدیریت بهتر بحران ها و تنش های ناشی از رسانه ها کمک می کند بنظر میرسد جوامعی که در سواد رسانه ای وضعیتی بهتری دارند در تاب آوری اجتماعی هم نمره بهتری کسب کنند.



اساس تاب آوری رسانه ای آگاهی است

تاب آوری رسانه ای ارتباط نزدیکی با سواد رسانه ای دارد که شامل شناسایی انواع مختلف رسانه ها، درک پیام هایی که منتقل می کنند، و تجزیه و تحلیل پتانسیل آن ها برای دستکاری و سوگیری است.

برای تقویت تاب آوری رسانه ای، موارد زیر مهم هستند:

 آگاهی اجتماعی

افرادی که دارای آگاهی اجتماعی قوی هستند می توانند محتواهای رسانه ای را با دقت بیشتر تحلیل کرده و در مقابل تحریک های منفی مقاومت کنند.

پذیرش تنوع نظرات

توانایی مردم در پذیرش و مدیریت تنوع نظرات و دیدگاه ها نقش بسیار مهمی در افزایش تاب آوری رسانه ای جامعه ایفا می کند. 


خاتمه کلام اینکه تاب آوری رسانه ها را می توان از طریق شاخص های مختلفی سنجید که توانایی سازمان های رسانه ای را برای مقاومت در برابر چالش ها و ادامه ایفای موثر نقش هایشان ارزیابی می کند.




تاب آوریسواد رسانه ایتاب آوری رسانه ای جامعه